”Just nu tar vi in 10 000 nya kunder i månaden varav 80 procent betalar för ett abonnemang och resten gör ett engångsköp", säger Oscar Höglund (NTL) som är medgrundare av och vd för musikbolaget Epidemic Sound (NTL) som grundades 2009 i Stockholm.
Svenskkopplade musikbolag som Spotify (NTL), Soundcloud (NTL) och Soundtrack Your Brand (NTL) har tagit framträdande positioner i en musikbransch som genomgår en snabb digitalisering.
Det mindre kända Epidemic Sound liknar dessa såtillvida att det är ett datadrivet, välfinansierat och digitalt musikbolag. Men medan de tre andra främst sysslar med distribution av andras musik har Epidemic Sound valt en annan nisch.
De skapar och äger själva sin musik som de sedan säljer till företag, tv-kanaler och Youtubers som därigenom inte behöver tänka på upphovsrättsfrågan.
Läs även: Därför är data det nya guldet i musikbranschen
Nu är Epidemic Sounds sikte inställt på att bli världsledande på att leverera musik till den snabbt växande marknaden för onlinevideo.
2014 fyllde riskkapitalbolaget Creandum på musikbolagets kassa med motsvarande 40 miljoner kronor. Nu gör Kichi Invest (NTL) en strategisk investering i bolaget. I samband med det går Paradox-vd:n Fredrik Wester (NTL), som är medgrundare av Kichi Invest, in i Epidemic Sounds styrelse.
Det är inte omöjligt att investeringen blir större över tid
Läs även: Paradox-miljardären investerar 100 miljoner i startupbolag
Den nya investeringen gör att Epidemic Sound värderas till 400 miljoner kronor vilket är en fördubbling sedan Creandum (NTL) investerade.
”Investeringen rör sig om ungefär 10 miljoner kronor. Det är mer en strategisk investering än något annat. Vi har en stark tillväxt och är inte i behov av mycket kapital för att växa vår affär. Vi ville åt Kichi Invests kunskap", säger Oscar Höglund till Di Digital.
"Men det är inte omöjligt att investeringen blir större över tid", tillägger Fredrik Wester.
Epidemic Sound växte med 40 procent under 2015. Förra året växte bolaget med 70 procent och omsättningen landade på 57 miljoner kronor.
Läs mer: Så mycket växte Epidemic Sound 2015
Nu har tillväxten accelererat ytterligare. Första kvartalet i år ökade omsättningen med 90 procent jämfört med motsvarande kvartal 2016, berättar Oscar Höglund som tillägger att bolaget inte går med vinst.
"Som det ser ut nu kommer vi att omsätta en bra bit över 100 miljoner kronor i år."
Det är här Kichi Invests kunskap kommer väl till pass, eftersom Fredrik Wester redan har byggt upp ett Stockholmsbaserat digitalt företag som säljer till hela världen: Det snabbväxande och numera börsnoterade spelbolaget Paradox Interactive.
”Jag tror jättemycket på Epidemic Sound och det är fantastiskt kul att vara med", säger han.
Läs även: Miljonklipp för Epidemic Sounds anställda
Det kan jag ta med mig hem så att Paradox kan växa ännu snabbare
Fredrik Wester som tar plats i styrelsen medger att hans erfarenhet kommer från en bransch med en skenbart liknande men egentligen fundamentalt annorlunda värdekedja. Han är dock inte särskilt orolig.
"När bra människar samlas så blir resultatet ofta bra.”
Han tror att han i styrelsen bland annat kan bidra med kunskap om hur den asiatiska marknaden fungerar. Och samtidigt lära sig saker som kan användas i bolaget han är vd för.
”Epidemic Sound har fler som skapar innehåll, kortare processer, kortare kapitalbindningstid och säljer på ett annat sätt än Paradox. Det kan jag ta med mig hem så att vi kan växa ännu snabbare.”
Oscar Ingdahl, som är investeringsrådgivare på Kichi Invest, hyllar sitt nya portföljbolag.
”Det här caset är intressant för vem som helst. Kombinationen av ett bolag som har bevisat sig utanför Sverige, står inför stark tillväxt, och består av ett starkt team, är svårt att hitta", säger han.
De fem grundarna till Epidemic Sound har en gedigen erfarenhet inom musik, media och riskkapital.
Peer Åström och David Stenmarck är musikproducenter och har bland annat skrivit musik för Madonna respektive Celine Dion. Jan Zachrisson har medgrundat TV4 och Zodiak Television. Oscar Höglund har jobbat på Boston Consulting Group och Zodiak Television. Hjalmar Winbladh har grundat bland annat Wrapp och Rebtel och är nu partner på EQT Ventures.
Om du tittar på tv i Sverige under en kväll kommer du höra vår musik i varenda tv-kanal
Fredrik Wester, vd för Paradox och medgrundare av Kichi Invest, Oscar Höglund, vd för och medgrundare av Epidemic Sound, samt Oscar Ingdahl, medgrundare av Kichi Invest. Foto: Hampus Andersson
Bolaget har idag enligt egen utsago över hundratusen kunder, allt ifrån stora tv-kanaler till bensinmackar och shoppingcenter till företag som gör rörlig bild till individuella Youtubers som använder musik i sina klipp.
”Om du tittar på tv i Sverige under en kväll kommer du höra vår musik i varenda tv-kanal. Så ser det ut i de flesta europeiska länderna. På Facebook och Youtube är vi nog den största leverantören av musik till rörlig bild", säger Oscar Höglund.
Enligt honom har videoklipp som använder musik från Epidemic Sound ackumulerat 100 miljarder visningar sedan starten, en siffra som dessutom ökar med över 5 miljarder i månaden.
Den stora fördelen för Epidemic Sound jämfört med traditionella musikbolag finns i den upphovsrättsliga frågan.
Läs även: Epidemic Sound tar upp kampen med Soundtrack Your Brand
I musikkatalogen finns omkring 30 000 verk i 180 olika genrer och Epidemic Sound har samtliga ekonomiska rättigheter till dessa efter att ha betalat en engångssumma till de frilanskompositörer som är knutna till bolaget. I år räknar de med att betala ut 20 miljoner kronor till upphovspersoner.
Traditionellt har musikbranschen annars karaktäriserats av många olika parter med olika viljor, mål och rättigheter, så som artister, rättigshetsbolag, skivbolag, skivförlag, och olika konstellationer däremellan.
”Vi har lagt jättemycket med tid på att vara självförsörjande på musik. Men uppsidan är i gengäld väldigt stor när vi kan sköta allt själva.”
Till skillnad från exempelvis Spotify behöver Epidemic Sound inte tänka på att teckna avtal, licensiera andras musik och skicka vidare intäkter.
Om vi ser att folk letar efter hawaiiansk triphop så kan vi kika på vår indexering där
Men genom att inte använda musik från kända artister finns också en uppenbar utmaning. Den som vill hitta musik till sin dokumentär eller sitt Youtubeklipp vill inte använda "hiss-musik", och har inte tid att tråla igenom tio låtar för att hitta ett guldkorn.
Läs även: Spotify tar efter Snap och Amazon Echo – vill bygga hårdvara
Enligt Oscar Höglund har Epidemic Sound löst detta genom att vara selektiva med vilka musiker de använder och genom att ha datadrivna och rigorösa kontroller. Musikerna gör heller inte musik på eget bevåg utan får beställningar direkt från Epidemic Sound.
”Vi kan i realtid se vad folk letar efter för musik. Om vi ser att folk letar efter hawaiiansk triphop så kan vi kika på vår indexering där. Det kanske är uppenbart att vi brister och då lägger vi ut beställningar", säger Oscar Höglund.
Datan ger dessutom intressanta insikter. Enligt honom finns det till exempel skillnader i vilken musik olika länder föredrar.
"Européer vill ofta ha akustisk och melankolisk musik för att lyfta fram historieberättandet. I Nordamerika är det mycket mer rap- och hiphop-orienterat.”
Det kanske mest kittlande just nu är att musikmarknaden faktiskt fungerar, och växer.
När allt fler kunder knyts till Epidemic Sound ökar dessutom möjligheten att inte bara följa trender utan även driva dem.
"Vi hamnar allt mer i en situation där vi lanserar nya artister och genrer snarare än följer andra. Men det skulle vi vilja utveckla ännu mer.”
Musikbranschen genomgår just nu en rad omvälvande förändringar enligt Oscar Höglund. Blockkedjan ger möjlighet för mikrobetalningar och att följa transaktioner, musikplattformar som Spotify och Apple Music mognar, liksom möjligheten att göra bra musik med en vanlig dator.
"Men det kanske mest kittlande just nu är att marknaden faktiskt fungerar, och växer.”
Som han ser det finns det fortfarande rejäla tillväxtmöjligheter, till exempel på Youtube och andra onlinevideoplattformar.
Läs även: Snabb tillväxt för Youtube-nätverket United Screens
"Redan med långt under 1000 Youtube-följare så är du en potentiell kund till oss, för du behöver musik som lyfter klippen. Facebook har bara börjat öppna upp för monetarising. Twitch är igång för fullt. Ovanpå detta har du alla de bolag som behöver kommunicera med rörlig bild som sin tur måste musikläggas.”
Men enligt Fredrik Wester finns det utmaningar med att växa snabbt.
”Om man få alla att jobba åt samma håll och behålla originalkulturen kan man växa hur mycket och hur snabbt som helst utan problem. Samtidigt måste man vara flexibel. Det slåss jag för i Paradox så jag antar att jag tar med mig den käpphästen in i Epidemic Sound", säger han.
Mer om detta i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden170426
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.
För att nås av nyheterna först: