Hoppa till innehållet

Snabb tillväxt för Youtube-nätverket

United Screens växer snabbt och fortsätter att visa svarta siffror. Bara under de första nio månaderna i år var omsättningen högre än under hela 2015.

Från vänster: Malte Andreasson, vd och grundare, Nicole Haman, försäljningschef, Stina Bergfors, grundare.
Från vänster: Malte Andreasson, vd och grundare, Nicole Haman, försäljningschef, Stina Bergfors, grundare.Foto: United Screens

Youtubenätverket United Screens (NTL) fortsätter att anställa personal och växa i rask takt. Under årets första nio månader ökade omsättningen med 44 procent till 55 miljoner kronor. Det kan jämföras med en omsättning på 54 Mkr under hela 2015.

Vinsten – då som nu – ligger strax över nollstrecket.

”Vi investerar varenda krona vi tjänar i att bygga värt nätverket ännu större. Vi bygger även ut organisationen för att bistå våra partners och kunder och kunna ta emot fler”, säger bolagets vd och medgrundare Malte Andreasson.

Nu har vi passerat 350 miljoner visningar per månad

United Screens så kallade Youtube-nätverk består av 500 av Nordens mest populära onlineprofiler. Alla har egna kanaler på Youtube och många jobbar även med Twitter, Twitch och Facebook. (Se listan nedan.)

”För ett år sedan hade vi 200 miljoner visningar per månad inom vårt premiumnätverk. Nu har vi passerat 350 miljoner visningar per månad, vilket gör att vi kan sälja ännu mer. Det därför vi rekryterar tre säljare”, säger säljchefen Nicole Haman.

United Screens har idag 38 medarbetare, varav merparten på huvudkontoret i Stockholm. Övriga jobbar på kontoren i Norge och Finland.

Läs mer: Dubbelt upp och vinst för United Screens

Intäkterna kommer från annonsörer som Nordea, Fazer, EA Games, Skolverket och Teknikföretagen. Bolaget spår fortsätt tillväxt nästa år, men vill inte uppge några siffror.

United Screens grundades 2013 av Stina Bergfors, tidigare Sverigechef på Google, Malte Andreasson, tidigare toppchef på TV4, och Oscar Höglund, som idag är medgrundare och vd på Epidemic Sound.


United Screens största profiler i Sverige:

 

1. Therése Lindgren, 13 miljoner visningar/mån

2. Whippit tillsammans med Figgehn, 7 miljoner visningar/mån

3. Linn Ahlborg, 4 miljoner visningar/mån

4. Johan “Matgeek” Hedberg 3 miljoner visningar/mån

5. Wilma & Emil Holmqvist, 2 miljoner visningar/mån


United Screens nya stjärnskott:

1. Sigge
Gör roliga så kallade ”reactionvideos”.

 

2. Jokemock
Svenska YouTubes nya humorsuccé - norrländska hillbillies spelade av Klas Eriksson och Alfred Svensson.

3. MonteFjanton
Skånsk kanal som gör allt från filmrecensioner och recept till valvakor och vloggar.

4. Sabina Decireé
Inspirerande Stockholmstjej som genom sina lifestylevideos nått miljonpublik på kort tid.

5. Fru Reinhold
En bild av småbarnslivet i Kungälv. Startade i juni 2016, växer explosionsartat.


Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera