Hoppa till innehållet

Politiker sågar EU:s fintech-förslag: “Inte acceptabelt”

Flera svenska EU-parlamentariker stämmer in i kritiken mot förslaget om nya regler för fintech-startups. ”Att bakvägen försöka bända upp lagstiftning som redan är beslutad, det är inte acceptabelt”, säger Gunnar Hökmark (M).

"Att bakvägen försöka bända upp lagstiftning som redan är beslutad, det är inte acceptabelt", säger Gunnar Hökmark (M) om förslaget på nya EU-regler för fintech-startups.
"Att bakvägen försöka bända upp lagstiftning som redan är beslutad, det är inte acceptabelt", säger Gunnar Hökmark (M) om förslaget på nya EU-regler för fintech-startups.Foto: Claes-Göran Flinck

Nyligen kunde Di Digital berätta om den tunga kritik som riktas från startuphåll mot den Europeiska bankmyndigheten EBA.

Myndigheten har tagit fram ett förslag till hur EU:s andra betaltjänstedirektiv rent tekniskt ska implementeras. Men enligt kritikerna kan förslaget skapa enorma problem för europeiska startupbolag på fintech-området om det går igenom. 

“I sin nuvarande form skulle det här döda europeisk fintech”, sa Erik Engellau-Nilsson, informationschef på Klarna, till Di Digital i söndags.

EU-parlamentarikern Gunnar Hökmark (M) stämmer in i kritiken. Det förslag som lagts fram av EBA går rakt emot vad syftet är med lagstiftningen, säger han.

“Det handlar om att man i de tekniska detaljerna agerat i strid med vad vi vill uppnå med direktivet. Det finns tydliga problem med detta”, säger han.

Han får medhåll av EU-parlamentarikern Olle Ludvigsson (S).

”Klarna är ett exempel på ett svenskt innovativt fintech-bolag som skulle drabbas hårt om det här går igenom. Det vore synd tycker jag”, säger han till Di Digital. 

Syftet med EU:s andra betaltjänstedirektiv, som klubbades igenom hösten 2015, är bland annat till att underlätta för tredjepartstjänster – till exempel betaltjänster som Klarna eller spar-appar som Tink – att komma åt data och genomföra transaktioner i bankernas system.

För de stora bankerna innebär reglerna att man tvingas öppna upp sina system för tjänster som i många fall direkt konkurrerar med den egna verksamheten.

Att bakvägen försöka bända upp lagstiftning som redan är beslutad, det är inte acceptabelt.

Kritiken mot EBA:s tekniska dokument handlar specifikt om reglerna för hur tredjepartstjänster tillåts ansluta till bankernas system. Det nuvarande dokumentet ger bankerna för stor makt över hur gränssnitten ska se ut och fungera, enligt kritikerna.  

”På klar svenska betyder det att det är storbankerna som kommer att få välja teknisk standard för åtkomst till bankkontoinnehavares uppgifter”, säger Olle Ludvigsson.

Det är mycket allvarligt att EBA – som är en myndighet – gör en tolkning som går tvärs emot syftet med lagstiftningen, säger både Olle Ludvigsson och Gunnar Hökmark.

 

Klarna är ett exempel på ett bolag som skulle drabbas hårt om det här går igenom.

 

”Myndigheternas jobb är att förverkliga lagstiftningen, inte underminera det man har beslutat om på politisk och demokratisk väg. Att bakvägen försöka bända upp lagstiftning som redan är beslutad, det är inte acceptabelt”, säger Gunnar Hökmark.

Dokumentet ifråga har varit intensivt påpassat av lobbyister från såväl bank- som tekniksektorn. Bland de som lämnat kommentarer till EBA märks såväl storbanker som svenska Nordea som den internationella kortjätten Visa. 

“Jag tror inte det finns något illasinnat i detta. EBA är en bankmyndighet, då ligger det nära till hands att tänka som en bank. Men faktum kvarstår att man gått ifrån syftet med lagstiftningen”, säger Gunnar Hökmark. Han är hoppfull om att få till en förändring av föreskrifterna innan de klubbas igenom. 

“I november ska EBA presentera förslaget för utskottet. Om det finns en majoritet som inte tycker detta stämmer överens med lagstiftningen så säger vi nej, och då får de gå tillbaka och göra om. Min bedömning är att det kommer bli ett nej”, säger Gunnar Hökmark. 

Läs även: Tung startup-kritik mot nytt EU-förslag: "Kommer döda europeisk fintech"

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera