Hoppa till innehållet

Post-härdsmälta – så ska Satya Nadella ställa om Microsoft

Den sargade it-jätten Microsoft är till synes på väg att resa sig. Molntjänster står bakom lyftet, men även de svenska förvärven av Mojang och Skype. Di Digital besöker bolagets högkvarter i Redmond, Washington, där en frälsare ska försöka vitalisera ett av vår tids mest inflytelserika företag.

Satya Nadella, vd på Microsoft sedan i februari 2014.
Satya Nadella, vd på Microsoft sedan i februari 2014.Foto: Jeff Chiu, TT

(Di Digital / Redmond, Washington) Det är mer än knäpptyst i det lilla rummet där vi står. Väggarna är täckta av tredimensionella trianglar gjorda av papp och isolering. Golvet vi står på ser ut som hönsnät. I öronen hörs ett ringande ljud.

”Det är vår hjärna som skapar ljudet för den kan inte hantera att det är så tyst”, säger Microsofts globala kommunikationschef Tim O’Brien, när vi börjar prata igen.

Vi är en grupp journalister från olika länder som blir vallade runt i bland byggnaderna på Microsofts huvudkontor i Redmond, Washington. Här i bolagets ljudlabb, som är en del av ett stort hårdvarulabb, finns flera tysta rum där man testar mikrofoner och ljud i nya prylar.

I lokalerna finns också bland annat en produktionsavdelning med åtta stora 3D-printrar, några lasermaskiner och ett maskinrum där prylarna produceras och monteras. Vi får inte fotografera på plats.

Byggnad 87

Här i byggnad 87 ligger Microsofts hårdvarulabb. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Microsoft är traditionellt ett mjukvaruföretag, men har i sin jakt på att förnya sig och anpassa operativsystemet Windows till nya plattformar även gett sig in i hårdvarubranschen.

Mobilförsäljningen har gått dåligt och Windows Phone har i dag bara knappt 3 procent av marknaden. Surfplattan Surface hade en knagglig start, men försäljningen har tagit fart och Surface har banat väg för både Apple och Google att ta fram liknande plattor för företagsanvändare. 

I början av oktober släppte Microsoft den bärbara datorn Surface Book, ett svar på Apples Macbook. Den nya datorn togs fram och producerades i maskinerna här i hårdvarulabbet, men vi får inte gå in och titta på vad som snurrar i dem nu.

Läs även: Här är Microsofts svar på Macbook Pro

Förutom datorer och mobiler utvecklar Microsoft även hajpade Hololens, virtual reality-glasögonen som kommer ut i en utvecklarversion i början av nästa år.

Det 9 300 kvadrameter stora hårdvarulabbet är ett år gammalt och här har Microsoft samlat alla olika labb som förut fanns utspridda på campuset. Det är en del av det nya Microsoft – “One Microsoft” – ett begrepp som den forne vd:n Steve Ballmer myntade innan han lämnade bolaget efter 14 år på posten.

I början av förra året tog Satya Nadella över. Han är Microsoft-veteran och har jobbat här i 23 år. Det var ett sargat företag han fick ärva från Steve Ballmer, som hade hållit fast vid Windows-plattformen med näbbar och klor. Microsoft hade visserligen gjort försäljningsrekord under Steve Ballmers sista kvartal som vd, men floppat med Windows 8, missat båten med mobilt och hade en företagskultur präglad av stor internkonkurrens.

Det var ett sargat Microsoft som Satya Nadella fick ärva från Steve Ballmer.

Dessutom stod Satya Nadella med Nokias mobilenhet som skulle inlemmas i företaget. Det slutade i stora uppsägningar av totalt drygt 25 000 anställda, som många av dem kom från det finska mobilföretaget.

Byggnad 83

Alla byggnader vi kommer till har uppdaterad inredning och design i olika stilar. Här är vi i byggnad 83. Foto: Microsoft

Det fanns dock en tid då Microsoft regerade i techvärlden. En era då pc-datorerna bara blev fler. Bolaget hade i det närmaste en monopolliknande ställning med operativsystemet Windows och kontorsprogrammen i Office.

Men de senaste åren har försäljningen av pc-datorer har gått stadigt nedåt och allt fler använder molntjänster istället för licensprogram.

“Ballmer var för Windows-fokuserad, medan Nadella inser att Microsoft är ett mjukvaruföretag som måste göra mjukvara för många plattformar. Mixen med hårdvara kommer att ge bolaget större kontroll över sitt öde, även om det utmanar några av deras partners (det vill säga pc-tillverkarna de samarbetar med kring Windows, reds.anm), säger Tim Bajarin, analytiker och teknikkolumnist i PC Magazine och Time Magazine, till Di Digital.

“När det gäller mobilt var de för sena till festen för att kunna konkurrera med Apple och Google. Surface Pro kommer heller inte att bli en storsäljare, även om de kommer att tjäna pengar på den”, fortsätter Tim Bajarin.

Sedan Satya Nadella tog över vd-skapet har han satsat på molntjänster och mobilt. Liksom de andra stora techspelarna, som Apple och Google, vill Microsoft skapa en sömlös upplevelse mellan prylar för sina användare, som är både företag och konsumenter.

Office finns numera som molntjänst i 365 och nya Windows 10 ska fungera både för datorer, surfplattor och mobiler. Företaget erbjuder även ett flertal molntjänster för företag paketerade under namnet Azure.

Microsoft har också ett fokus på spelmarknaden, med spelkonsollen Xbox One och uppköpet av svenskstartade Mojang, som har skapat miljardsuccén Minecraft. I september 2014 betalade man hela 2,5 miljarder dollar för Mojang.

Spelet ger Microsoft möjligheter att exponera sin mjukvara och sitt ekosystem av tjänster även för den yngre generationen.

Utmaningarna Microsoft står inför har Satya Nadella beskrivit som att Microsoft måste “ha mod när vi möter verkligheten”. Ett snårigt uttryck, men ett som kan tolkas som att bolaget måste ha en realistisk syn på rådande omständigheter.

Bolagets försäljning av licenser till pc-tillverkare har fallit med 6 procent enligt den senaste kvartalsrapporten. Vilket följer trenden med en generell försäljningsminsking av pc-datorer på 7,7 procent, enligt Gartner.

Däremot visade Microsoft en ökning i försäljning av molntjänster, med 8 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Inom det området försöker man till exempel konkurrera med Amazon, som är en stor molntjänstleverantör.

Totalt sjönk försäljningen av mjukvara och licenser med 17 procent, motsvarande drygt 79 miljarder under kvartalet.

“Vi är i en övergång från gamla affärer till nya affärer”, säger den globala kommunikationschefen Tim O’Brien, som svar på frågan hur Microsoft nu ska tjäna pengar.

Tim O'Brien

Tim O'Brien är global kommunikationschef på Microsoft. Foto: Microsoft

Han förklarar det som att licensiering av mjukvara bara utgör en liten del av en it-budget på ett företag. Medan molntjänster, som crm-verktyg, samarbetsverktyg, data- och mejltjänster är del av en större budgetkaka.

“Marginalerna är mindre, men budgetarna är högre. Så om du lyckas skala går det bra”, säger han.

Men Microsoft sitter också med stora kostnader och har över 117 000 anställda. Runt 42 000 av dem jobbar här i Redmond och i Bellevue, en stad intill där Microsoft även hade sitt första kontor. De flesta vi träffar har jobbat på företaget i många år. Vi får höra kommentarer som att “jag är ny på Microsoft” efter sex år som anställd.

Att ställa om ett företag med så många anställda är inte en lätt uppgift för Satya Nadella.

“Det stod klart för Satya Nadella och ledningen att kulturen på bolaget inte fungerade. Vi försöker återupptäcka Microsofts själ”, säger Tim O’Brien.

Pretentiösa ord, frågan är vad de betyder.

En av de anställda är svensken Michel Putnik, som vi träffar på en middag under en av besöksdagarna. Han började på Microsoft 2006 och jobbar med utvecklingen av internet of things för företag, något som Microsoft erbjuder i mjukvaruplattformen Azure.

“Det kommer att krävas mycket förändring på Microsoft för att leva på andra saker än i dag. Det var tio år sedan jag hörde det i min anställningsintervju, och det krävdes tio år och en negativ trend för att göra den förändringen”, säger Michel Putnik.

Michel Putnik

Johanna Snickars, kommunikationschef på Microsoft i Sverige är med och lotsar runt journalister. Hon jobbar till vardags i Stockholm, medan de svenska kollegorna Michel Putnik (mitten), som jobbar med kundanpassningar av internet of things, och Peter Zetterberg, en av cheferna i Minecraft-teamet, sitter på huvudkontoret i Redmond. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Han går så långt som säga att det krävdes något av en härdsmälta för att bryta den negativa trenden. Den största skillnaden i dag tycker han är att Microsoft är mycket närmare sina kunder och försöker möta deras behov även inom annat än licenstjänster.

Satya Nadella är en tydlig, men lågmäld ledare, menar Michel Putnik.

“Det för med sig att folk spetsar öronen och lyssnar intensivt till det han har att säga. Jag tycker att han har lyckats få med sig oss anställda, men framförallt kunder, partners och inte minst aktieägare på den här resan genom att tydligt kunna redogöra för varför vi gör den och vart vi är på väg”, säger han.

Michel Putnik och alla andra personer vi träffar har samma budskap. De pratar om att varje avdelning brukade jobba för sig och i konkurrens med varandra. Det hände att två team jobbade på samma sak och det blev en tävling om vilket som kunde komma ut med en produkt först.

I dag ska teamen istället samarbeta och uttrycket “cross teams” upprepas otaliga gångar av dem vi träffar.

“Traditionellt hade Microsoft många silos, som alla jobbade mot boxen på hyllan (det vill säga licenserad programvara som säljs i en pappkartong, reds.anm.). Nu jobbar vi med att föra samman människor över teamgränserna, vilket leder till bättre idéer”; säger Lawrence Ripsher, under en session om hur Microsoft tar sig an mobil- och molnutveckling.

Han driver teamet Loop som fungerar som en startup inom Microsoft. De har bland annat utvecklat appen Arrow, med vilken man kan organisera appar i Googles operativsystem Android.

Det är en del av Satya Nadellas nya strategi att fostra det han kallar gräsrotsinnovation och även låta de små idéerna växa. Något som Loop ger uttryck för.

Microsoft anordnar också hackathons för att hitta nya projekt och innovationer, ofta i regi av den avdelning som kallas “The Garage”. Det är en lokal på campuset dit anställda kan komma och jobba på egna projekt.

The Garage är en lokal på campuset dit anställda kan komma för att jobba på egna projekt. 

Sedan starten 2009 har företaget blivit allt mer välvilligt inställt till The Garage. Numera kommer olika team på bolaget dit för att utveckla saker tillsammans som sedan kan användas i verksamheten.

The Garage

Jeff Ramos, chef för Microsofts så kallade makerspace The Garage, berättar om projekt som Microsoft-anställda jobbar på och vilka verktyg som finns där för att utveckla dem. Foto: Microsoft.

”Historien om The Garage är historien om hur Microsoft förändras”, säger Jeff Ramos, chef för The Garage, när vi är på besök.

Han visar en väderapp för Iphone som ett team har gjort.

”Om någon hade sagt till mig för fem år sedan att vi skulle demonstrera ett projekt på en Apple-produkt så hade jag sagt ingen chans”, säger Jeff Ramos.

Faktum är att vi ser många på Microsofts campus som har Iphones. Och Microsoft var, till mångas förvåning, med under Apples senaste produktpresentation och visade upp Office för nya Ipad Pro. ”If you can’t beat them join them” - som det gamla uttrycket lyder.

Förutom gräsrotsprojekt jobbar också Microsoft mycket med forskning inom teknikområdet. Det är något som har gjorts sedan 1991, men skillnaden under Satya Nadellas ledning är att forskningen inte ska stanna vid ritbordet utan också leda till en produkt.

På ett av besöken får vi träffa P. Anandan, Microsofts ansvarige för att nå ut med forskning som görs på bolaget. I dag jobbar det över 1 000 forskare och ingenjörer på hans avdelning Teknik och forskning.

Under besöket går vi runt till olika stationer och får till exempel en demonstration av Skype Translator. Det är en funktion i telefonitjänsten som kan transkribera vad man säger och översätta det i realtid. Hittills fungerar den med sex språk, engelska, tyska, franska, spanska, italienska och mandarin, och vi får testa att prata med en av Microsofts tysktalande medarbetare.

P. Anandan

”Folk har försökt att lösa röststyrning i 20 år. Det var först 2009 som vi började lista ut det”, säger P. Anandan.

När det gäller Skype Translator fick P. Anandan bråttom att få ut det till användarna. Satya Nadella sa nämligen under en presentation i december förra året att produkten skulle släppas i september. Något som teamet inte var beredda på.

”Det är den största förändringen på Microsoft sedan Satya blev vd. Idén han tog med sig var att vi inte ska begränsa oss själva och inte vara rädda för att komma till slutprodukten”, säger P.Anandan.

Det är tydligt under de två dagarna vi journalister besöker Microsoft att man vill visa upp ett företag under förändring. Och ingen kan anklaga Microsoft för att inte försöka.

Marknaden verkar tro på Satya Nadellas förmåga att styra om bolaget, och aktiekursen nådde vid senaste kvartalsrapporten sin högsta notering sedan i mars 2000.

Det är inte lätt att få 117 000 anställda att marschera till samma melodi. Men Satya Nadellas påverkan på sina anställda är högst påtaglig och de verkar ta honom på orden.

Ord är dock inte tillräckligt för att få en jätte som Microsoft på rätt köl igen. För att lyckas med det kommer det att krävas stor handlingskraft vid rodret under många år framöver. 

Läs även: Silicon Valleys superaccelerator från insidan

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera