Hoppa till innehållet

Qapital tar in 30 miljoner för att lära amerikaner att spara

Den svenska bank-appen Qapital har nu över 40 000 registrerade användare i USA. Nu går Industrifonden in som ny delägare i bolaget. 

Di Digital har tidigare rapporterat om den svenskutvecklade spar-appen Qapital. I fjol lämnade bolaget sin hemmamarknad i Sverige till förmån för en lansering i USA. Det efter att kämpat i motvind med att få till samarbeten med svenska bankerna.

Läs även: Qapital fyller på kassan och släpper betalkort

“Vi diskuterade ett ganska djupt samarbete med en svensk bank men det var väldigt segt. Som startup har du inte tid att vänta i ett kvartal på att en styrgrupp ska ta beslut. I USA fick vi respons ganska så snabbt”, säger grundaren George Friedman, som har en bakgrund på Avanza.  

Sedan dess har verksamheten vuxit stadigt. Nu har Qapital drygt 40 000 registrerade användare, enligt George Friedman, samt samarbetsavtal med bankerna Wells Fargo och Lincoln Savings Bank.

För att bekosta fortsatt tillväxt tar Qapital nu in Industrifonden som ny delägare i bolaget. Totalt handlar det om 30 Mkr i ny finansiering, av vilka ungefär 15 Mkr kommer från Industrifonden. Även den nuvarande delägaren Northzone skjuter till mer pengar, vilket Di Digital rapporterat om tidigare.

Enligt uppgift till Di Digital värderar investeringen hela Qapital till ungefär 120 Mkr.

Qapital-appen, som nu även släpps för Android, används för att automatiskt “runda av” köp och flytta mellanskillnaden till användarens sparkonto.

“Vi sätter upp automatiska triggers som lägger undan en del av dina pengar för sparande. Du kan till exempel sätta av en viss procent av lönen varje månad, eller ett visst antal kronor varje gång du köper kaffe på Starbucks”, säger grundare och vd George Friedman.

Det är ett enkelt och effektivt sätt att få folk att bli bättre på sparande, säger George Friedman. Framöver vill han att appen även kunna kopplas mot till exempel hälsoappar, för att göra sparandet ännu mer engagerande.

“Man kan ge sig själv en liten belöning om man går mer än 10 000 steg på en dag, till exempel”, säger han.

Nyligen rekryterades Dan Ariely, till vardags professor i psykologi och beteendevetenskap, till Qapitals styrelse.

“Det handlar om att göra sparandet lite mer roligt och relevant. Vi människor matas med reklambudskap och gör av med småpengar hela dagarna. Vi vill vända på det och göra det lika enkelt att spara. Vi flyttar lite pengar åt gången men vi gör det ofta, vilket blir till en ganska härlig summa vid årets slut”, säger George Friedman.  

När lanserar ni i Sverige?

“Just nu är vi helt fokuserade på USA. Vi pratar inte med några svenska banker just nu. Men kanske på lite längre sikt”, säger George Friedman.

För Industrifondens del är investeringen i Qapital delvis ett steg in på ett nytt område. Bolaget sålde år 2014 sitt innehav i betalbolaget Mobile Payment Solutions till Nordic Capital, vilket senare blev till nystartade Bambora. Men Qapital är fondens första investering inom just sparande.

Sofia Ericsson Holm, investment manager på Industrifonden, jämför den pågående transformationen av banktjänster med hur tjänster som Spotify förändrat vårt sätt att konsumera musik:

“Det handlar om en förbättring av kundupplevelsen som bankerna inte riktigt verkar klarar av att göra på egen hand. De traditionella bankerna är på många sätt de här bolagens konkurrenter”, säger hon.

Hon öppnar för att fylla på med ytterligare pengar i Qapital framöver:

“Vi är långsiktiga i alla bolag vi jobbar med. Vi har för avsikt att fortsätta investera”, säger hon.

Läs även: Sparappen Klirr är nästa fintech-stjärna

Läs även: Stockholm slukar techinvesteringarna

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera