Hoppa till innehållet

Qliro bekräftar uppsägningar – aktien stiger

E-handelsbolaget Qliro redovisar ett resultat före skatt på -51 Mkr och bekräftar varslet om 35 tjänster på Nelly. Aktien stiger på börsen.

Qliros vd Paul Fischbein
Qliros vd Paul Fischbein

E-handelskoncernen Qliro redovisar ett resultat före skatt på -51 Mkr för det första kvartalet 2016. Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär uppgick till -34 Mkr.

Nettoomsättningen landade på 1 171 Mkr.

Qliro rapporterar att omsättningen för Nelly steg 5 procent och uppgick till 268 Mkr under det första kvartalet, att jämföra med 254 Mkr i fjol. Försäljningen i Sverige ökade samtidigt med 17 procent.

”Modebranschen i Sverige har haft det tufft med en tidig påsk, reor och valutaeffekter. Att Nelly då ökar försäljningen i Sverige med 17 procent och att den totala försäljningen exklusive valutaeffekter är upp med 8 procent tycker vi är starkt”, säger vd Paul Fischbein till SIX News.

Läs mer: Qliros nya vd: ”Går att ta gruppen till nya nivåer”

Qliros aktie steg inledningsvis starkt på börsen under tisdagsförmiddagen och handlades ett tag till kursen 8,5 kronor. Men vid 10:30-tiden hade uppgången kommit av sig något. Aktien stod då på plus 2 procent och kursen på 8,05 kronor.

Bruttomarginalen, exklusive avyttrade verksamheter och engångsposter, uppgick till 14,2 procent.

Kassaflödet från rörelsen, inklusive förändringar i Qliro Financial Services utlåning till allmänheten, uppgick till -169 Mkr.

Qliro bekräftar i delårsrapporten för det första kvartalet varslet om 35 tjänster inom affärsområdet Nelly som Borås Tidning rapporterade om tidigare i april. Varslet sker främst i ljuset av att Qliro förra året tog beslutet att fokusera på den nordiska marknaden, enligt Qliro-vd:n Paul Fischbein.

”Det är framför allt i ljuset av det som vi behöver anpassa kostymen”, säger han till SIX News.

Läs mer: Stora nedskärningar hos e-handlaren Nelly

Nellys vd Magnus Månsson.

Varslet i Nelly lades i början av april och medför inte några engångskostnader. Qliro anger inte heller någon förväntad kostnadsbesparing i rapporten och Paul Fischbein uppger att inte heller det andra kvartalet kommer att visa någon effekt.

”Varslet lades i början av april och vi förväntar oss att se effekt framgent, troligtvis när vi går in i andra halvåret 2016”, säger Paul Fischbein.

Förutom Nelly har Qliro tidigare också dragit ned på tjänster inom affärsområdet Gymgrossisten och nu senast Cdon.com också det som ett resultat av att hela gruppen ställt om till Norden.

Kan vi vänta fler neddragningar eller är ni klara nu?

”Nej, vi ser inte att det behövs nu. Vi har gjort de åtgärder som krävs för gruppen. Sammantaget är det närmare 100 tjänster vi dragit ned”, säger Fischbein.

SIX News / Di Digital

 


 

Omsättningen för Qliros olika bolag under kvartalet:

Omsättningen för Cdon.com backade 5 procent och uppgick till 403 miljoner kronor under det första kvartalet 2016 (423) med en ebit-marginal på -2,5 procent (0,2).

Omsättningen för Nelly steg 5 procent och uppgick till 268 miljoner kronor under det första kvartalet (254) med en ebit-marginal på -2,9 procent (-3,6).

Omsättningen för Gymgrossisten backade 11 procent och uppgick till 219 miljoner kronor (246) med en ebit-marginal på 7,5 procent (7,7).

Omsättningen för Tretti backade 6 procent och uppgick till 164 miljoner kronor (175) med en ebit-marginal på -0,7 procent (0,5).

Omsättningen för Lekmer backade 5 procent och uppgick till 91 miljoner kronor (95) med en ebit-marginal på -21,4 procent (-4,1).

För segmentet Qliro Financial Solutions redovisades rörelseintäkter på 47 miljoner kronor för perioden (18).

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera