E-handelskoncernen Qliro redovisar ett resultat före skatt på -51 Mkr för det första kvartalet 2016. Rörelseresultatet exklusive poster av engångskaraktär uppgick till -34 Mkr.
Nettoomsättningen landade på 1 171 Mkr.
Qliro rapporterar att omsättningen för Nelly steg 5 procent och uppgick till 268 Mkr under det första kvartalet, att jämföra med 254 Mkr i fjol. Försäljningen i Sverige ökade samtidigt med 17 procent.
”Modebranschen i Sverige har haft det tufft med en tidig påsk, reor och valutaeffekter. Att Nelly då ökar försäljningen i Sverige med 17 procent och att den totala försäljningen exklusive valutaeffekter är upp med 8 procent tycker vi är starkt”, säger vd Paul Fischbein till SIX News.
Läs mer: Qliros nya vd: ”Går att ta gruppen till nya nivåer”
Qliros aktie steg inledningsvis starkt på börsen under tisdagsförmiddagen och handlades ett tag till kursen 8,5 kronor. Men vid 10:30-tiden hade uppgången kommit av sig något. Aktien stod då på plus 2 procent och kursen på 8,05 kronor.
Bruttomarginalen, exklusive avyttrade verksamheter och engångsposter, uppgick till 14,2 procent.
Kassaflödet från rörelsen, inklusive förändringar i Qliro Financial Services utlåning till allmänheten, uppgick till -169 Mkr.
Qliro bekräftar i delårsrapporten för det första kvartalet varslet om 35 tjänster inom affärsområdet Nelly som Borås Tidning rapporterade om tidigare i april. Varslet sker främst i ljuset av att Qliro förra året tog beslutet att fokusera på den nordiska marknaden, enligt Qliro-vd:n Paul Fischbein.
”Det är framför allt i ljuset av det som vi behöver anpassa kostymen”, säger han till SIX News.
Läs mer: Stora nedskärningar hos e-handlaren Nelly
Nellys vd Magnus Månsson.
Varslet i Nelly lades i början av april och medför inte några engångskostnader. Qliro anger inte heller någon förväntad kostnadsbesparing i rapporten och Paul Fischbein uppger att inte heller det andra kvartalet kommer att visa någon effekt.
”Varslet lades i början av april och vi förväntar oss att se effekt framgent, troligtvis när vi går in i andra halvåret 2016”, säger Paul Fischbein.
Förutom Nelly har Qliro tidigare också dragit ned på tjänster inom affärsområdet Gymgrossisten och nu senast Cdon.com också det som ett resultat av att hela gruppen ställt om till Norden.
Kan vi vänta fler neddragningar eller är ni klara nu?
”Nej, vi ser inte att det behövs nu. Vi har gjort de åtgärder som krävs för gruppen. Sammantaget är det närmare 100 tjänster vi dragit ned”, säger Fischbein.
SIX News / Di Digital
Omsättningen för Qliros olika bolag under kvartalet:
Omsättningen för Cdon.com backade 5 procent och uppgick till 403 miljoner kronor under det första kvartalet 2016 (423) med en ebit-marginal på -2,5 procent (0,2).
Omsättningen för Nelly steg 5 procent och uppgick till 268 miljoner kronor under det första kvartalet (254) med en ebit-marginal på -2,9 procent (-3,6).
Omsättningen för Gymgrossisten backade 11 procent och uppgick till 219 miljoner kronor (246) med en ebit-marginal på 7,5 procent (7,7).
Omsättningen för Tretti backade 6 procent och uppgick till 164 miljoner kronor (175) med en ebit-marginal på -0,7 procent (0,5).
Omsättningen för Lekmer backade 5 procent och uppgick till 91 miljoner kronor (95) med en ebit-marginal på -21,4 procent (-4,1).
För segmentet Qliro Financial Solutions redovisades rörelseintäkter på 47 miljoner kronor för perioden (18).