I sommar ska Paul Fischbein avgå som vd för Qliro Group. När han tillträdde 2011 gjorde han det i samband med att Qliro Group (då Cdon Group) köpte hans vitvarusajt Tretti.se.
Därför är det nästan en osannolik timing att Qliro nu säljer Tretti.se precis innan han ska avgå som vd.
”Jag tycker att det känns väldigt bra. Det är många delar i affären som är väldigt positiva för gruppen. Det är bra för vår marknadsplats och för Qliro Financial Services”, säger Paul Fischbein.
Läs mer: Qliro stiger efter försäljning av Tretti.se
Whiteaway köper Tretti.se för 250 miljoner kronor, vilket kan jämföras med de 346 miljoner som Qliro betalade när de köpte Tretti för fem år sedan. Paul Fischbein menar att prislappen hänger ihop med avtalen i affären.
”Det är inte bara så att vi säljer, vi tecknar också stora samarbetsavtal. Whiteaway blir gruppens största externa samarbetspartner efter det här, så det hänger i allra högsta grad ihop med priset”, säger Paul Fischbein.
Whiteaway förbinder sig i och med köpet att under ett antal år framöver använda sig av Qliros finansieringslösning Qliro Financial Services och marknadsplatsen Cdon Marketplace. Det är också bland annat till de delarna som pengarna från affären kommer att gå, enligt Paul Fischbein.
”Qliro Financial Services är den största investeringen vi gjort. Vi fortsätter att satsa enligt planen på det och på Cdon Marketplace. Dessutom satsar vi på Nelly, Gymgrossisten och Lekmer”, säger han.
Läs mer: De kan köpa Kinneviks sorgebarn
Försäljningen av Tretti har spätt på spekulationerna om att fler delar av Qliro skulle kunna vara till salu, något som Paul Fischbein avböjer att kommentera.
”Vi kommenterar aldrig spekulationer”, säger han.
Tidigare har Qliro tagit in pengar från aktieägarna för att finansiera nya satsningar. Vad gjorde att ni valde att sälja ett bolag nu istället?
”Det var inte så att det var det ena eller det andra. Styrelsen tog ett beslut för ett par månader sedan att inleda en säljprocess. Då dök Whiteaway upp som köpare och nu i slutet kändes det väldigt bra.”
Är försäljningen av Tretti.se i linje med Qliros strategi?
”Ja, det är det. Vi vill förenkla koncernens struktur och frigöra kapital för att fortsätta våra satsningar och bland annat växa Qliro Financial Services och Cdon Marketplace. Så inget i strategin har förändrats.”