Hoppa till innehållet

Qliros vd: ”Försäljningen en del av vår strategi”

Qliros avgående vd Paul Fischbein säljer Tretti.se – ett bolag han själv grundat. ”Vi vill förenkla koncernens struktur”, säger han.

Paul Fischbein avgående vd för Qliro Group.
Paul Fischbein avgående vd för Qliro Group.

I sommar ska Paul Fischbein avgå som vd för Qliro Group. När han tillträdde 2011 gjorde han det i samband med att Qliro Group (då Cdon Group) köpte hans vitvarusajt Tretti.se.

Därför är det nästan en osannolik timing att Qliro nu säljer Tretti.se precis innan han ska avgå som vd.

”Jag tycker att det känns väldigt bra. Det är många delar i affären som är väldigt positiva för gruppen. Det är bra för vår marknadsplats och för Qliro Financial Services”, säger Paul Fischbein. 

Läs mer: Qliro stiger efter försäljning av Tretti.se

Whiteaway köper Tretti.se för 250 miljoner kronor, vilket kan jämföras med de 346 miljoner som Qliro betalade när de köpte Tretti för fem år sedan. Paul Fischbein menar att prislappen hänger ihop med avtalen i affären.

”Det är inte bara så att vi säljer, vi tecknar också stora samarbetsavtal. Whiteaway blir gruppens största externa samarbetspartner efter det här, så det hänger i allra högsta grad ihop med priset”, säger Paul Fischbein. 

Whiteaway förbinder sig i och med köpet att under ett antal år framöver använda sig av Qliros finansieringslösning Qliro Financial Services och marknadsplatsen Cdon Marketplace. Det är också bland annat till de delarna som pengarna från affären kommer att gå, enligt Paul Fischbein.

”Qliro Financial Services är den största investeringen vi gjort. Vi fortsätter att satsa enligt planen på det och på Cdon Marketplace. Dessutom satsar vi på Nelly, Gymgrossisten och Lekmer”, säger han.

Läs mer: De kan köpa Kinneviks sorgebarn

Försäljningen av Tretti har spätt på spekulationerna om att fler delar av Qliro skulle kunna vara till salu, något som Paul Fischbein avböjer att kommentera.

”Vi kommenterar aldrig spekulationer”, säger han.

Tidigare har Qliro tagit in pengar från aktieägarna för att finansiera nya satsningar. Vad gjorde att ni valde att sälja ett bolag nu istället?

”Det var inte så att det var det ena eller det andra. Styrelsen tog ett beslut för ett par månader sedan att inleda en säljprocess. Då dök Whiteaway upp som köpare och nu i slutet kändes det väldigt bra.”

Är försäljningen av Tretti.se i linje med Qliros strategi?

”Ja, det är det. Vi vill förenkla koncernens struktur och frigöra kapital för att fortsätta våra satsningar och bland annat växa Qliro Financial Services och Cdon Marketplace. Så inget i strategin har förändrats.”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera