Hoppa till innehållet

Ratade uppköp – tar in 90 Mkr från EQT Ventures

Innan årsskiftet tackade grundarna av den finska succétjänsten Wolt nej till ett uppköpsbud. Istället lanserar nu bolaget sin tjänst i Stockholm, med 90 Mkr i riskkapital från bland andra EQT Ventures och Niklas Zennström.

Wolt-gänget. Vd Miki Kuusi står till vänster om skylten med blå Wolt t-shirt.
Wolt-gänget. Vd Miki Kuusi står till vänster om skylten med blå Wolt t-shirt.Foto: Wolt

Strax innan jul satt Mat-appen Wolts sex medgrundare samlade över en middag. Tjänsten de byggt var mindre än ett år gammal. På bordet låg nu ett uppköpsbud från en av matindustrins jättar. Skulle de tacka ja och ta hem vinsten redan nu?

“Jag minns att jag ställde frågan: ‘Är det någon av er som vill säga ja?’. Vi är sex medgrundare. Inte en enda av oss räckte upp handen. Vi bestämde oss för att köra själva och se hur långt vi kunde ta det här”, säger Miki Kuusi, vd och medgrundare på Wolt.

Mat-appen Wolt lanserades i Helsingfors våren 2015. Knappt ett år senare har tjänsten över 100 000 användare i den finska huvudstaden – mer än en tiondel av befolkningen. Bakom bolaget står bland andra Miki Kuusi, som även grundat techfestivalen Slush och är en välkänd profil på Finlands startupscen.

Vi hade det trevliga läget att vi kunde välja mellan att sälja eller ta in pengar. 

Vem det var som kom med uppköpsbudet under hösten, eller hur mycket pengar det handlade om, vill Miki Kuusi inte avslöja.

“Vi hade det trevliga läget att vi kunde välja mellan att sälja bolaget eller ta in pengar. Vi valde det senare”, säger han.

Idag tar Wolt sitt första steg utanför Finland och lanserar i Stockholm. Tjänsten har knutit till sig en lång rad restauranger i centrala Stockholm, bland dem Taverna Brillo, Wagamama,  Juiceverket och Zocalo. Inom ett år räknar Miki Kuusi med att bolagets tjänst finns etablerad i alla de nordiska ländernas huvudstäder. 

Samtidigt tar bolaget in 90 Mkr i ny finansiering från bland andra EQT Ventures, Niklas Zennström samt Ilka Paananen, vd och medgrundare på det finska spelfenomenet Supercell.

BZJWOUpyHkE

Konkurrensen i Stockholm är hård – här tävlar redan mat-tjänster som Waitress, Foodora, Godsmak.se och Aptit om kunderna. Wolt profilerar sig dock något annorlunda – i tjänsten kan användarna såväl beställa leverans som hämtmat samt förboka mat på restaurangen. Wolts långsiktiga mål är att bygga en slags gemensam teknikplattform för hämtmat, restaurangbesök och matleveranser.

“Vår vision är att bli appen för dig som vill äta, oavsett hur eller vad. Vi tror inte man behöver göra någon större skillnad på hämtmat, restauranger eller för den delen matbutiker”, säger Miki Kuusi.

Tänkbart är alltså att ni snart börjar erbjuda matkassetjänster med hemleverans?

“Visst, det är absolut tänkbart. Vi gör en massa intressanta experiment på olika områden”, säger Miki Kuusi.

Wolt-användare betalar för sina beställningar direkt i appen och bolaget bakom tar en andel av pengarna. Den exakta intäktsfördelningen skiljer sig åt från fall till fall.

“För en hemleverans tar vi ungefär 25 procent. För hämtmat är vår andel betydligt mindre”, säger Miki Kuusi.

“De bästa av våra restauranger i Helsingfors får 30 till 40 procent av sina intäkter genom Wolt. Räknat i kronor handlar det om tiotals miljoner om året, för våra bästa kunder”, fortsätter han.

I och med investeringen tar även Kees Koolen, partner på EQT Ventures och erfaren entreprenör med både booking.com och Ubers europeiska expansion på meritlistan, plats i Wolts styrelse.

“Hans erfarenheter är helt ovärderliga för ett litet bolag som vårt. Det handlar minst lika mycket om erfarenheterna och kunskapen vi får som om pengarna”, säger Miki Kuusi.

Läs även: EQT Ventures satsar 55 Mkr i Min Doktor

Läs även: INTERVJU: Superinvesteraren Kees Koolen om EQT:s nya storsatsning

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera