Hoppa till innehållet

Regeringens utredare vill förenkla optionsregler för startups

Regeringens utredare jobbar på ett förslag om att ändra skattereglerna för “innovativa mindre bolag”, enligt Di Digitals källor. Den kan innebära att startupsektorn får sin vilja igenom vad gäller den brännheta frågan om beskattning av personaloptioner.

Näringsminister Mikael Damberg
Näringsminister Mikael Damberg

I höstas utlovade näringsminister Mikael Damberg en snabbutredning av frågan om personaloptioner. Idag kan personaloptioner som löses in i Sverige beskattas med upp till 68 procent skatt.  Det gör att Sverige har en av de högsta skattesatserna på personaloptioner i Europa och ligger långt efter USA där motsvarande skattesats är 15 procent. Det här gör det svårt att attrahera nyckelpersoner i tidiga, skeden enligt bolagen själva.

Utredningens förslag ska presenteras först i mars, men redan nu kan Di Digital avslöja att utredaren jobbar på ett förslag som skulle förändra skattereglerna för “innovativa mindre bolag” i den riktning som startupsektorn länge efterfrågat.

På ett möte under onsdagen presenterade näringsdepartementets utredare ett förslag som går ut på anställda inte beskattas när optioner löses in till aktier utan att de istället beskattas först när aktierna senare säljs. Då beskattas de som inkomst av kapital.

Förslaget sägs vara inspirerat av Storbritanniens Enterprise Management Incentive Scheme, även det ett system för att underlätta för personaloptioner i små och snabbväxande bolag.

Av allt att döma ligger förslaget i linje med vad startupsektorn länge förespråkat, exempelvis i det såkallade Svenska Startupmanifestet.

Av allt att döma ligger förslaget i linje med vad startupsektorn länge förespråkat.

”För de bolag som kvalificeras så kommer det bli en ordentlig skillnad”, säger Di Digitals källa.

En stötesten i diskussionerna är exakt hur gränserna ska dras mellan “vanliga” företag och de “mindre" bolag som ska få dra nytta av de nya reglerna. Dels handlar det om att sätta en gräns vad gäller antal anställda och omsättning i bolaget, enligt Di Digitals källa. Men utredaren vill också begränsa de nya reglerna till att gälla vissa branscher, vilket anses svårare.

“Samtidigt som det ska vara en skattelättnad för mindre bolag så har utredarna det svårt eftersom programmet inte får dra ner på skatteintäkterna”, säger en källa.

Klart är dock att de kritiserade 3:12-reglerna,  som reglerar hur utdelning i fåmansföretag ska beskattas och som länge varit en stridsfråga för svenska småföretagare som anser att nuvarande regler missgynnar dem, blir kvar.

“Det ligger på en annan utredares bord och kan inte omprövas av incitamentsutredningen”, uppger Di Digitals källa.

Läs även: Här är Regeringens nya startup-politik

Läs även: Kritik mot Dambergs startup-politik: "Bara snack och ingen verkstad"

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera