Hoppa till innehållet

Rekordår för Paradox – 240 miljoner i vinst

Spelstudion Paradox nådde i fjol en rekordförsäljning på 604 miljoner kronor. Dessutom rusade vinsten, visar det färska bokslutet.

Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive kan se tillbaka på ett starkt 2015.
Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive kan se tillbaka på ett starkt 2015.

Redan tidigt i fjol stod det klart att Paradox Interactive gick mot ett sällsynt starkt 2015. Pc-spelet ”Cities: Skyline” blev en megasuccé och sålde 1 miljon exemplar första månaden. 

Vid midsommar hade bolaget dubblat föregående års resultat. Resten av året fortsatte i samma stil.

Rörelsemarginalen landade på 40 procent och med en försäljning på 604 Mkr befäster Paradox Interactive sin ställning i toppen bland svenska spelutvecklare. Resultatet före skatt landade på 242 Mkr, en ökning med 454 procent jämfört med året innan. 

Kassan är välfylld. Bolaget har 160 Mkr, inklusive kortfristiga placeringar, tillgängligt.

Vi börjar nu på allvar titta på möjligheterna att expandera mot andra plattformar än pc och nya geografiska marknader utanför Europa och Nordamerika.

”Vi börjar nu på allvar titta på möjligheterna att expandera mot andra plattformar än pc och nya geografiska marknader utanför Europa och Nordamerika”, säger Fredrik Wester, vd och huvudägare för Paradox Interactive.

I bokslutet nämns ingenting om det många ser som nästa steg i bolagets utveckling: en börsnotering. 

I ryggen har företaget investmentbolaget Spiltan samt finansmannen Peter Lindell, huvudägare i riskkapitalbolaget Rite Ventures.

Bolaget har även lockat till sig ny kompetens på ledningsnivå. Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd på TV 4, rekryterades nyligen till Paradox styrelse.

Läs mer: Tidigare TV4-chef går till Paradox

Bolaget släppte fem nya spel i fjol och en rad så kallade expansioner till redan existerande spel. Fredrik Wester är väldigt nöjd över att i över tio år kunnat klara att hålla lönsam tillväxt och samtidigt bredda spelportföljen.

”I dag har vi mer än 75 spel i vår katalog och över 1 miljon ”gamers” spelar ett Paradox-spel varje månad. Vi har dessutom över fem miljoner registrerade spelare”, säger han.

I höstas köpte Paradox rollspelsbolaget White Wolf Publishing. Affären, ett antal ”tiotals miljoner kronor”, är bolagets hittills största investering. 

Läs mer: Paradox köper rollspelsjätte

Tanken är att producera brädspel, böcker och i förlängningen även nya pc-spel på rollspelen i White Wolfs varumärkesportfölj.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera