Hoppa till innehållet

Rekordår för Paradox – 240 miljoner i vinst

Spelstudion Paradox nådde i fjol en rekordförsäljning på 604 miljoner kronor. Dessutom rusade vinsten, visar det färska bokslutet.

Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive kan se tillbaka på ett starkt 2015.
Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive kan se tillbaka på ett starkt 2015.

Redan tidigt i fjol stod det klart att Paradox Interactive gick mot ett sällsynt starkt 2015. Pc-spelet ”Cities: Skyline” blev en megasuccé och sålde 1 miljon exemplar första månaden. 

Vid midsommar hade bolaget dubblat föregående års resultat. Resten av året fortsatte i samma stil.

Rörelsemarginalen landade på 40 procent och med en försäljning på 604 Mkr befäster Paradox Interactive sin ställning i toppen bland svenska spelutvecklare. Resultatet före skatt landade på 242 Mkr, en ökning med 454 procent jämfört med året innan. 

Kassan är välfylld. Bolaget har 160 Mkr, inklusive kortfristiga placeringar, tillgängligt.

Vi börjar nu på allvar titta på möjligheterna att expandera mot andra plattformar än pc och nya geografiska marknader utanför Europa och Nordamerika.

”Vi börjar nu på allvar titta på möjligheterna att expandera mot andra plattformar än pc och nya geografiska marknader utanför Europa och Nordamerika”, säger Fredrik Wester, vd och huvudägare för Paradox Interactive.

I bokslutet nämns ingenting om det många ser som nästa steg i bolagets utveckling: en börsnotering. 

I ryggen har företaget investmentbolaget Spiltan samt finansmannen Peter Lindell, huvudägare i riskkapitalbolaget Rite Ventures.

Bolaget har även lockat till sig ny kompetens på ledningsnivå. Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd på TV 4, rekryterades nyligen till Paradox styrelse.

Läs mer: Tidigare TV4-chef går till Paradox

Bolaget släppte fem nya spel i fjol och en rad så kallade expansioner till redan existerande spel. Fredrik Wester är väldigt nöjd över att i över tio år kunnat klara att hålla lönsam tillväxt och samtidigt bredda spelportföljen.

”I dag har vi mer än 75 spel i vår katalog och över 1 miljon ”gamers” spelar ett Paradox-spel varje månad. Vi har dessutom över fem miljoner registrerade spelare”, säger han.

I höstas köpte Paradox rollspelsbolaget White Wolf Publishing. Affären, ett antal ”tiotals miljoner kronor”, är bolagets hittills största investering. 

Läs mer: Paradox köper rollspelsjätte

Tanken är att producera brädspel, böcker och i förlängningen även nya pc-spel på rollspelen i White Wolfs varumärkesportfölj.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera