Hoppa till innehållet

”Likställ inte fattiga startups med Spotify”

Svenska startups är inte lika med jättar som Spotify och Facebook. De flesta av oss är fattiga som kyrkråttor, går utan lön och kämpar mot tuffa villkor. Det skriver Annika Lidne, entreprenör och rådgivare till SUP46, i ett svar till Fredrik Wass.

Annika Lidne, vd och medgrundare Dramatify, senior advisory board member SUP46, huvudförfattare till svenska startupmanifestet.
Annika Lidne, vd och medgrundare Dramatify, senior advisory board member SUP46, huvudförfattare till svenska startupmanifestet.Foto: Tobias Björkgren Photography

Fredrik Wass skriver att den svenska startupsektorn har ett pr-problem. Sektorn består, enligt honom av startups med “miljarder i riskvilligt kapital, näringslivets starkaste aktörer samt hela det politiska etablissemanget i ryggen”. Det är lätt att tolka det som att han hävdar att alla startups är i samma sits som fenomen som Spotify eller Klarna.

Det är intressant att det kallas ett pr-problem när svenska startups uppmärksammar politiker och allmänhet på att vi har sämre villkor än i andra länder. När fackföreningar eller storföretag gör detsamma så kallas det för kamp för rättvisa, näringspolitik eller möjligen politisk lobbying.

De flesta grundare tjänar betydligt sämre än om de haft ett vanligt jobb

Spotifys grundare skrev i april ett uppmärksammat öppet brev med ett antal viktiga förutsättningar för att kunna stanna och utveckla sitt företag i Sverige. Brevet skapade uppmärksamhet och många i media och i sociala medier tyckte att rika entreprenörer inte borde uttala sig.

Spotify är inte lika med svenska startups. De flesta svenska startups kämpar med sämre villkor än i konkurrerande länder – betydligt sämre tillgång på tidigt såddkapital, sämre möjligheter att låta tidiga medarbetare bli en del av företaget, sämre möjligheter till boende till rimliga kostnader (eller boende överhuvudtaget) och en mycket liten inhemsk marknad.

De flesta grundare och tidiga anställda tjänar betydligt sämre (eller inget alls) än om de haft ett vanligt jobb. Att starta ett nytt företag innebär mycket långa arbetsveckor, ingen semester och ingen garanti att lyckas. Tvärtom visar statistiken att man oftast misslyckas.

Den insikten, om risktagandet, finns sällan hos tjänstemän, politiker och allmänhet.

Fredrik Wass har helt rätt i att politiker gärna solar sig i glansen av framgångsrika startups som lyckats trots att politikerna lägger hinder i vägen, inte tack vare en framgångsrik företagspolitik. Historiskt har Sverige varit uselt på att få små företag att växa sig stora. Sedan slutet på andra världskriget är H&M det enda svenska exemplet på ett nytt, globalt företag.

Insikter om risktagandet finns sällan hos tjänstemän, politiker och allmänhet

Det normala idag är istället att startups, liksom kommersiellt gångbar forskning, säljs till utlandet redan på ett mycket tidigt stadium.

Om Spotify skulle flytta utomlands på grund av det som grundarna publikt redovisat som stora problem: bristen på bostäder, bristen på talang och bristen på vettiga personaloptioner; så sänder det en tydlig signal till både svenska startups, inhemska och utländska investerare liksom utländsk talang som idag kommer till Sverige för att få jobba i våra fantastiska startupsektor: Små företag kan inte växa upp och bli stora i Sverige.

Sverige är inte San Francisco och svenska startups i framförallt Stockholm och Malmö kan inte jämföras med Silicon Valley-jättar som Google, Apple, Facebook, Twitter, Uber, Airbnb och andra. Svenska startups kan inte heller hållas ansvariga för vad våra amerikanska kollegor gör, eller hur de framställs i skruvade TV-serier.

Svenska entreprenörer är inte några top dogs. Vi är i allmänhet fattiga som kyrkråttor och väldigt många som jobbar i sektorn med att skapa uppmärksamhet, lyfta frågor, göra lobbying mot politiker, vara mentorer eller stötta startupentreprenörer, gör det gratis.

Vi vill gärna stanna. Vi vill bo här.

Svenska entreprenörer kommer att fortsätta att innovera och bygga företag. Den fråga som allmänhet och politiker ska ställa sig är om vi ska göra det här i Sverige, eller göra det någon annanstans.

Vi vill gärna stanna. Vi vill bo här. Det vi drömmer om är att Sverige blir världens mest startupvänliga land där alla som vill också vågar ta steget att starta sitt eget företag och förverkliga just sin dröm. Där det finns ett ekosystem av ängelinvesterare som som återinvesterar sin vinst, sin kunskap och sin erfarenhet i nya företag. Oavsett om resultatet blir en internationell enhörning eller ett litet, innovativt företag som ger andra människor jobb.

Fredrik, hjälper du oss att uppfylla den drömmen?

Annika Lidne

@annika

Vd och medgrundare Dramatify, senior advisory board member SUP46, huvudförfattare till det svenska startupmanifestet.


Detta är en debattartikel. Vill du också skriva för Di Digital? Hör av dig på digital@di.se!

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera