(Di Digital/Silicon Valley) Hettan är påtaglig och vi hittar en plats i skuggan. King-veteranen Tommy Palm, grundare och vd för Resolution Games, har rest från Stockholm dagen innan för att delta i Googles utvecklarkonferens I/O.
I veckan har han och 7 000 andra utvecklare samlats i Mountain View, Kalifornien, där sökjättens högkvarter också ligger.
Läs också: VR och meddelandeappar när Google tjusar utvecklare
Tommy Palm är inte bara här för skojs skull. Resolution Games är nämligen ett av de spelbolag som på förhand har fått tillgång till Googles nya plattform för virtuell verklighet – Daydream. I fjol tog bolaget in 50 miljoner kronor för att utveckla just VR-spel. Investerare var bland andra Google Ventures och svenska Creandum.
”Vi kände till VR-initiativet innan och det är något vi har hoppats på ska komma”, säger Tommy Palm.
Daydream är en Android-baserad VR-plattform för mobiler, VR-headsets och appar, som lanserades under inledningspresentationen på Google I/O. Google har också tagit fram en referensdesign för ett VR-headset. Den har man lämnat till olika partners i form av Android-mobiltillverkare, och tanken är att de även ska tillverka headsets.
”Google har ju lyckats väldigt bra med att vara en plattform på mobilsidan. Det är nog bra att det kommer finnas en konkurrenssituation för vem som tar fram det bästa VR-kitet för Daydream”, säger Tommy Palm.
Resolution Games spel Wonderglade, som utspelar sig på en nöjespark, ska bli en av de första titlarna på Daydream. Om allt går enligt planerna ska det finnas med när det första VR-kitet för plattformen släpps i höst.
”Vi tror att alla har möjlighet att uppleva och ha roligt med VR, inte bara traditionella gamers", säger Tommy Palm.
De som har Apple-telefoner är ofta bra på att betala
Di Digital har tidigare rapporterat om Resolution Games första VR-släpp, fiskespelet ”Bait!, som har utvecklats för Samsungs headset Gear VR.
”Det är en jättebra plattform, men den är smal och få har de telefoner som behövs, som Samsung Galaxy 6 och 7”, säger Tommy Palm.
Läs mer: VR-fiske fick 150 000 kronor på kroken
Även Daydream kräver mobiler med avancerade specifikationer, men Google har redan med sig flera tillverkare som har sagt ja till att utveckla anpassade telefoner.
”För oss innebär det att många fler får tillgång till att testa våra spel”, säger Tommy Palm.
Han duckar för frågorna om när Resolution Games fick tillgång till Daydream och hur långt man har kommit med spelet.
”Vi försöker hålla våra produktioner 6–8 månader långa”, säger han.
Och vill heller inte dela med sig av vad Resolution Games ska ta betalt för i Wonderglade. Men han säger att ”in-app purchases”-modellen, alltså att man tar betalt för små uppgraderingar inom själva spelet, är den han föredrar.
Tommy Palm hoppas också på att lansera VR-spel för IOS längre fram.
”De som har Apple-telefoner är ofta bra på att betala, så man vill också gärna se att den delen av användarna får tillgång till VR så småningom”, säger han.