Hoppa till innehållet

King-guru pionjär på Googles VR-plattform

Resolution Games, med Kings förre spelguru Tommy Palm som grundare, utvecklar ett spel för Googles nya VR-plattform Daydream. Sökjätten är sedan tidigare delägare i det svenska spelbolaget, med VR-succén "Bait!".

Tommy Palm är medgrundare och vd för den Stockholmsbaserade spelstudion Resolution Games. I veckan är han på Googles konferens för utvecklare, som äger rum i Mountain View, Kalifornien.
Tommy Palm är medgrundare och vd för den Stockholmsbaserade spelstudion Resolution Games. I veckan är han på Googles konferens för utvecklare, som äger rum i Mountain View, Kalifornien.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/Silicon Valley) Hettan är påtaglig och vi hittar en plats i skuggan. King-veteranen Tommy Palm, grundare och vd för Resolution Games, har rest från Stockholm dagen innan för att delta i Googles utvecklarkonferens I/O.

I veckan har han och 7 000 andra utvecklare samlats i Mountain View, Kalifornien, där sökjättens högkvarter också ligger.

Läs också: VR och meddelandeappar när Google tjusar utvecklare

Tommy Palm är inte bara här för skojs skull. Resolution Games är nämligen ett av de spelbolag som på förhand har fått tillgång till Googles nya plattform för virtuell verklighet – Daydream. I fjol tog bolaget in 50 miljoner kronor för att utveckla just VR-spel. Investerare var bland andra Google Ventures och svenska Creandum.

”Vi kände till VR-initiativet innan och det är något vi har hoppats på ska komma”, säger Tommy Palm.

Daydream är en Android-baserad VR-plattform för mobiler, VR-headsets och appar, som lanserades under inledningspresentationen på Google I/O. Google har också tagit fram en referensdesign för ett VR-headset. Den har man lämnat till olika partners i form av Android-mobiltillverkare, och tanken är att de även ska tillverka headsets.

”Google har ju lyckats väldigt bra med att vara en plattform på mobilsidan. Det är nog bra att det kommer finnas en konkurrenssituation för vem som tar fram det bästa VR-kitet för Daydream”, säger Tommy Palm.

Resolution Games spel Wonderglade, som utspelar sig på en nöjespark, ska bli en av de första titlarna på Daydream. Om allt går enligt planerna ska det finnas med när det första VR-kitet för plattformen släpps i höst.

”Vi tror att alla har möjlighet att uppleva och ha roligt med VR, inte bara traditionella gamers", säger Tommy Palm.

De som har Apple-telefoner är ofta bra på att betala

Di Digital har tidigare rapporterat om Resolution Games första VR-släpp, fiskespelet ”Bait!, som har utvecklats för Samsungs headset Gear VR.

”Det är en jättebra plattform, men den är smal och få har de telefoner som behövs, som Samsung Galaxy 6 och 7”, säger Tommy Palm.

Läs mer: VR-fiske fick 150 000 kronor på kroken

Även Daydream kräver mobiler med avancerade specifikationer, men Google har redan med sig flera tillverkare som har sagt ja till att utveckla anpassade telefoner.

”För oss innebär det att många fler får tillgång till att testa våra spel”, säger Tommy Palm.

Han duckar för frågorna om när Resolution Games fick tillgång till Daydream och hur långt man har kommit med spelet.

”Vi försöker hålla våra produktioner 6–8 månader långa”, säger han.

Och vill heller inte dela med sig av vad Resolution Games ska ta betalt för i Wonderglade. Men han säger att ”in-app purchases”-modellen, alltså att man tar betalt för små uppgraderingar inom själva spelet, är den han föredrar.

Tommy Palm hoppas också på att lansera VR-spel för IOS längre fram.

”De som har Apple-telefoner är ofta bra på att betala, så man vill också gärna se att den delen av användarna får tillgång till VR så småningom”, säger han.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera