Hoppa till innehållet

Rusning till Appspotrs aktie

Inför noteringen på Aktietorget övertecknades det Göteborgsbaserade bolaget 17 gånger.

 

Patric Bottne, vd och grundare på Appspotr med sin hund Douglas.
Patric Bottne, vd och grundare på Appspotr med sin hund Douglas.Bild: ohan Westerlind Photography

I går, på torsdagen, avslutades teckningsperioden inför mjukvarubolaget Appspotrs kommande notering. Erbjudandet att teckna aktier för 10,2 miljoner kronor tecknades för 176 Mkr, vilket motsvarar en teckningsgrad på över 1 700 procent.  

Patric Bottne, Appspotrs vd och grundare, är både glad och förvånad.

”Det är jättekul. Det var många bolag som var ute och letade pengar samtidigt som oss och vi hade inte alls räknat med det här. Förhoppningsvis tyder det på att man tycker att vi har en intressant produkt och tjänst”, säger han.

Läs mer: Bekräftat – Appspotr inleder börsnotering

Appspotr erbjuder en plattform där man kan skapa appar utan att behöva kunna programmera. Bolaget har en värdering på 44,7 Mkr (pre money).

Patric Bottne tror att enkelheten i företagets produkt kan ligga bakom det stora intresset.

”Alla förstår vad en app är och alla förstår att den här produkten kan jag faktiskt själv använda”, säger han

Läs mer: Vill skapa ett Wordpress för appar – tar in 10 miljoner

Total 3 850 investerare hoppade på teckningserbjudandet. I nästa vecka ska styrelsen besluta om att utnyttja en överteckningsemission på 2 Mkr samt fatta beslut om hur aktierna ska föredelas.

”Vi ska försöka göra alla nöjda, så gott det går”, säger Patric Bottne.

Appspotrs aktie kommer att börja handlas på Aktietorget den 19 december.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera