Kandidaterna i det amerikanska presidentvalet, Donald Trump och Hillary Clinton, har i stor utsträckning nyttjat sociala medier i sina kampanjer.
Att opinionsbildandet bytt miljö, från gata till data, är knappast någon tillfällighet. I dag har jätten Facebook hela 226 miljoner amerikanska användare, att jämföra med de 60 miljoner som Barack Obama kunde nå ut till genom sin ambitiösa närvaro på sociala medier 2008.
Med bara dagar kvar till valet visar opinionsundersökningar att Hillary Clinton har störst chans att bli landets näste president. Men mätningar och analyser från sociala medier pekar samtidigt på att Donald Trump varit mest lyckosam i sina digitala strategier.
Läs även: Därför avgör data presidentvalet i USA
Reklambyrån Cronin and Company menar som exempel att Trumps exponering i sociala medier motsvarat ett reklamvärde på 380 miljoner dollar, medan Hillary Clintons kampanj bara nått upp till ett värde av 100 miljoner dollar.
För varje bot som är programmerad att skriva positivt om Clinton går det sju botar som i stället hejar på Trump.
Vidare har kandidaternas aktivitet på Facebook kartlagts av analysbyrån Ezyinsights, som kommit till slutsatsen att bild- och videomaterial engagerat väljarna allra mest. Det kan bero på Facebooks värderingssystem av material som avgör vad som dyker upp i användarnas flöden. Enligt bolagets algoritmer väger poster med filmer och bilder "tyngre" än rena textmeddelanden.
Det här tycks Donald Trumps kampanj ha slagit fasta på. Under en knapp tvåveckorsperiod i oktober streamade han live hela 33 gånger medan Clinton gjorde samma sak vid elva tillfällen.
”Det är rimligt att anta att Trump har en stab med hög kompetens när det handlar om att dra nytta av Facebooks engagemang och räckvidd. Kampanjen beter sig mer som ett massmedium än en politikers fansida”, skriver analytikerna på Ezyinsights om Trumps taktik.
Mikrobloggen Twitters betydelse har också ökat jämfört med förra valet eftersom antalet registrerade konton i USA nästintill fördubblats sedan 2012. Men här verkar det inte bara vara människor som deltar i den politiska debatten.
Forskare vid Oxfords universitet har nämligen kommit fram till att 25 procent av twittrarna under debattdygnen utgörs av botar, automatiserade robotar.
Och majoriteten av dessa verkar vilja se Donald Trump som USA:s nya president: för varje bot som är programmerad att skriva positivt om Clinton går det sju botar som i stället hejar på Trump, enligt forskarna på Oxfords universitet.
Även om det förmodligen inte är fastighetsmogulens egna stab som startat alla dessa konton ligger de ändå hans kampanj till lags. Med hjälp av en automatiserad mjukvara klarar botarna nämligen av att så väl retweeta, favoritmarkera som svara. De kan också följa andra konton och twittra helt på egen hand.
Men hur stor påverkan kommer kandidaternas närvaro på internet egentligen ha?
De flesta dataanalytiker och statsvetare tycks i nuläget sakna svar på den frågan. Men Donald Trumps framfart i sociala medier gäckar inte bara mänskliga experter utan även matematisk framtagen teknik.
Den AI-baserade roboten Mogia har sedan 2004 mätt alla kandidaters popularitet på sociala medier och andra internetbaserade plattformar. I de tre senaste presidentvalen har Mogia tippat rätt kandidat som slutgiltig vinnare.
Denna gång är AI:n säker på att Donald Trump kommer bli ny president, baserat på en analys av 20 miljoner datapunkter inhämtade från stora plattformar som Google, Facebook, Twitter and Youtube.
Mogia bedömer dessutom att Donald Trumps förehavanden i sociala medier fått 25 procent fler reaktioner än vad Barack Obama fick 2008, just innan han tillträdde som president.
”Om Trump förlorar kommer det för första gången trotsa den datatrend som startade för 12 år sedan när online-engagemanget föddes”, säger Mogias utvecklare Sanjiv Rai till tv-kanalen CNBC.
Tekniken är dock inte fläckfri: bara för att ett konto interagerar med Trump på sociala medier behöver det inte betyda att de stöttar honom – eller, som bekant, att det är en faktisk person som skriver Twitter-inläggen. Dessutom pekar de senaste opinionsundersökningarna på att Hillary Clinton vinner valet.
Läs även: Trots Thiels miljoner: Silicon Valley nobbar Donald Trump
Men utvecklaren Sanjiv Rai tycker ändå att Hillary Clinton borde känna oro över Mogias resultat.
”När republikanerna skulle välja sin kandidat fanns det oändliga mängder av negativa konversationer som handade om Trump. Men när de här konversationerna blev fler och fler, under de sista dagarna, öppnades en stor möjlighet för Trump och han vann valet med en bred marginal”, säger han till CNBC.
Vad som alltså står klart är att den politiska debatten numera i allt större utsträckning tar plats på den digitala spelplanen, med robotar som både påverkar och analyserar utgången av valet.
Men det är ju i slutändan i de fysiska vallokalerna som det hela ska avgöras: först då ges också svar på frågan om all publicitet är bra publicitet.