Hoppa till innehållet

Så har Trump trumfat Clinton i sociala medier

Hillary Clinton fick ärva Barack Obamas segerrecept för kampanjande på sociala medier. Trots det har Donald Trump gått starkast på USA-valets digitala spelplan.

Hillary Clinton tar en selfie i Pittsburgh i oktober.
Hillary Clinton tar en selfie i Pittsburgh i oktober.Foto: Mary Altaffer/AP

Kandidaterna i det amerikanska presidentvalet, Donald Trump och Hillary Clinton, har i stor utsträckning nyttjat sociala medier i sina kampanjer.

Att opinionsbildandet bytt miljö, från gata till data, är knappast någon tillfällighet. I dag har jätten Facebook hela 226 miljoner amerikanska användare, att jämföra med de 60 miljoner som Barack Obama kunde nå ut till genom sin ambitiösa närvaro på sociala medier 2008.

Med bara dagar kvar till valet visar opinionsundersökningar att Hillary Clinton har störst chans att bli landets näste president. Men mätningar och analyser från sociala medier pekar samtidigt på att Donald Trump varit mest lyckosam i sina digitala strategier. 

Läs även: Därför avgör data presidentvalet i USA

Reklambyrån Cronin and Company menar som exempel att Trumps exponering i sociala medier motsvarat ett reklamvärde på 380 miljoner dollar, medan Hillary Clintons kampanj bara nått upp till ett värde av 100 miljoner dollar.

För varje bot som är programmerad att skriva positivt om Clinton går det sju botar som i stället hejar på Trump.

Vidare har kandidaternas aktivitet på Facebook kartlagts av analysbyrån Ezyinsights, som kommit till slutsatsen att bild- och videomaterial engagerat väljarna allra mest. Det kan bero på Facebooks värderingssystem av material som avgör vad som dyker upp i användarnas flöden. Enligt bolagets algoritmer väger poster med filmer och bilder "tyngre" än rena textmeddelanden.

Faksimil från en av Donald Trumps livesändningar

Det här tycks Donald Trumps kampanj ha slagit fasta på. Under en knapp tvåveckorsperiod i oktober streamade han live hela 33 gånger medan Clinton gjorde samma sak vid elva tillfällen.

”Det är rimligt att anta att Trump har en stab med hög kompetens när det handlar om att dra nytta av Facebooks engagemang och räckvidd. Kampanjen beter sig mer som ett massmedium än en politikers fansida”, skriver analytikerna på Ezyinsights om Trumps taktik.

Mikrobloggen Twitters betydelse har också ökat jämfört med förra valet eftersom antalet registrerade konton i USA nästintill fördubblats sedan 2012. Men här verkar det inte bara vara människor som deltar i den politiska debatten.

Forskare vid Oxfords universitet har nämligen kommit fram till att 25 procent av twittrarna under debattdygnen utgörs av botar, automatiserade robotar.

Och majoriteten av dessa verkar vilja se Donald Trump som USA:s nya president: för varje bot som är programmerad att skriva positivt om Clinton går det sju botar som i stället hejar på Trump, enligt forskarna på Oxfords universitet.

Även om det förmodligen inte är fastighetsmogulens egna stab som startat alla dessa konton ligger de ändå hans kampanj till lags. Med hjälp av en automatiserad mjukvara klarar botarna nämligen av att så väl retweeta, favoritmarkera som svara. De kan också följa andra konton och twittra helt på egen hand. 

Men hur stor påverkan kommer kandidaternas närvaro på internet egentligen ha?

De flesta dataanalytiker och statsvetare tycks i nuläget sakna svar på den frågan. Men Donald Trumps framfart i sociala medier gäckar inte bara mänskliga experter utan även matematisk framtagen teknik.

Den AI-baserade roboten Mogia har sedan 2004 mätt alla kandidaters popularitet på sociala medier och andra internetbaserade plattformar. I de tre senaste presidentvalen har Mogia tippat rätt kandidat som slutgiltig vinnare. 

Denna gång är AI:n säker på att Donald Trump kommer bli ny president, baserat på en analys av 20 miljoner datapunkter inhämtade från stora plattformar som Google, Facebook, Twitter and Youtube.

Mogia bedömer dessutom att Donald Trumps förehavanden i sociala medier fått 25 procent fler reaktioner än vad Barack Obama fick 2008, just innan han tillträdde som president.

”Om Trump förlorar kommer det för första gången trotsa den datatrend som startade för 12 år sedan när online-engagemanget föddes”, säger Mogias utvecklare Sanjiv Rai till tv-kanalen CNBC

Tekniken är dock inte fläckfri: bara för att ett konto interagerar med Trump på sociala medier behöver det inte betyda att de stöttar honom – eller, som bekant, att det är en faktisk person som skriver Twitter-inläggen. Dessutom pekar de senaste opinionsundersökningarna på att Hillary Clinton vinner valet.

Läs även: Trots Thiels miljoner: Silicon Valley nobbar Donald Trump

Men utvecklaren Sanjiv Rai tycker ändå att Hillary Clinton borde känna oro över Mogias resultat.

”När republikanerna skulle välja sin kandidat fanns det oändliga mängder av negativa konversationer som handade om Trump. Men när de här konversationerna blev fler och fler, under de sista dagarna, öppnades en stor möjlighet för Trump och han vann valet med en bred marginal”, säger han till CNBC.

Vad som alltså står klart är att den politiska debatten numera i allt större utsträckning tar plats på den digitala spelplanen, med robotar som både påverkar och analyserar utgången av valet.

Men det är ju i slutändan i de fysiska vallokalerna som det hela ska avgöras: först då ges också svar på frågan om all publicitet är bra publicitet.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera