Hoppa till innehållet

Så högt kan Snap värderas på börsen

Bolaget som står bakom meddelandeappen Snapchat kan värderas till 200 miljarder kronor inför börsnoteringen.

Snap Inc, bolaget bakom meddelandeappen Snapchat, har inför den förestående börsnoteringen värderat det egna bolaget till mellan 19,5 och 22,2 miljarder dollar, motsvarande ungefär 175—200 miljarder kronor. Det uppger anonyma källor med insyn i saken för affärstidningen Wall Street Journal.

Räknat per aktie motsvarar värderingen 14—16 dollar. Den slutliga noteringskursen sätts efter den turné bland investerare som snart inleds.

Läs mer: Här är Snapchats hemliga siffror inför noteringen

Den preliminära värderingen ligger i den lägre delen av det målintervall som Snap tidigare talat om. Men enligt vissa investerare är priset ändå i det högsta laget, med tanke på att användartillväxten bromsar in samtidigt som konkurrensen från Facebook tilltar, skriver WSJ. De nya aktieägarna får dessutom ett begränsat inflytande över bolaget.

Snap kan komma att noteras på New York-börsen redan i början av mars, enligt tidningen.

Enligt prospektet som publicerades för ett tag sedan har Snapchat över 158 miljoner användare och det är en ökning med 48 procent på ett år. Omsättningen i moderbolaget Snap uppges vara 404,5 miljoner dollar 2016 jämfört med 58,7 miljoner dollar 2015. Förlusterna för fjolåret räknas till 514,6 miljoner dollar och det är en ökning från en förlust på 372,9 miljoner dollar året innan.

Läs mer: ”Snapchats notering avgör Spotifys öde”

Di Digital/TT/Finwire

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera