När det stormade som hårdast kring Spotify och den svenska streamingtjänstens ersättning till artister och skivbolag, i november 2014, skrev vd:n Daniel Ek ett indignerat blogg-inlägg titulerat ”$2bn and counting”.
Rubriken syftade på hur mycket av Spotifys intäkter som dittills hade gått direkt vidare rättighetsinnehavare och artister.
Två år senare har branschorganisationen Ifpi ställt in siktet på Youtube, som man anser tillgängliggör stora mängder musik till miljontals lyssnare utan tillräcklig ersättning.
Läs mer: Rekord för musikstreaming under 2015
På tisdagen kom en toppchef på Youtube med ett svar som liknade det Daniel Ek skrev 2014. Videojätten har betalat ut 1 miljard dollar har till branschen under det senaste året, hette det, enligt Financial Times.
Den siffran gäller dock för en betydligt högre användarsiffra än för tjänster Spotify. Youtube säger sig ha fler än 1 miljard användare, medan Spotify har drygt 100 miljoner.
Det Google-ägda bolaget har tidigare avböjt att uppge exakt vad artisterna tjänar. Utspelet från Youtube kommer under videoplattformens pågående förhandlingar med de stora skivbolagen.
I oktober lanserade Youtube en prenumerationstjänst där användaren kan spara videos för att titta på dem offline. I den tjänsten ingår även Youtube Music – som dock dröjer innan det når Sverige, enligt Dagens Media.