Hoppa till innehållet

Så ska datan göra Amuse till framtidens skivbolag

Medan musikbranschen stirrar på topplistor vill det datadrivna skivbolaget Amuse luska i hur och varför en hitlåt uppstår. ”Vi kan hitta artister tidigare”, säger medgrundaren Andreas Ahlenius.

Andreas Ahlenius (tv) och vd Diego Farias är två av musikbolaget Amuses fem grundare.
Andreas Ahlenius (tv) och vd Diego Farias är två av musikbolaget Amuses fem grundare.Bild: Press

Artister som ger ut sin musik digitalt kommer inom en snar framtid stöta på väldigt specifika problem.

Låt oss säga att det finns en låt som är extremet populär bland kvinnor i åldern 18–24 i och omkring staden Sousse i Tunisien. Problemet är bara att hundratals lyssnare varje dag hoppar över låten när de kommit till bryggan inför andra refrängen, drygt 100 sekunder in i låten.

Lösningen kan vara precis lika specifik. Det kan handla om att byta trumpeten i bryggan mot ett mjukt keyboardljud. Plötsligt har den tunisiska hitlåten ännu större chans att slå.

Branschen är oförändrad. Skivbolagen sitter med samma upplägg i en helt ny värld

Alla kommer inte vilja göra typen av kirurgiska ingrepp i musik. Men möjligheten kommer att finnas, åtminstone hos det nybildade Stockholmsbolaget som har grundats av avhoppare från flera stora skivbolag och Spotify. Amuse (NTL) för datan närmre artisterna och ser sig själva som framtidens skivbolag.

”Vi tror att vi kan hitta artister tidigare eftersom vi har förstahandstillgång till väldigt avancerad statistik. Vi kan förutse många saker baserat på ganska lite data”, säger Andreas Ahlenius, en av bolagets fem grundare, med ett förflutet på skivbolaget Universal i Sverige.

Läs mer: Spotifyhöjdare ska hitta popstjärnor med algoritmer

Artisten skickar via en app låtar och album till Amuse, som i sin tur distribuerar musiken på plattformar som Spotify, Apple Music och Google Play. Artisten kan sedan se exakt hur många gånger låtarna spelas varje dag och hur mycket pengar materialet drar in via till exempel Youtube eller Spotify.

Alla bolag som ger ut musik digitalt ser hur och var en låt når sin publik. Via Spotify i Brasilien, till exempel. Men Amuses datamodell ska enligt bolaget gå djupare än så.

”Många kan se att det går bra för någon. Men allting handlar om varför det går bra”, säger Andreas Ahlenius.

Att en låt har 2 000 fler lyssnare i Mexiko än förra veckan är i sig inte särskilt värderfull information, infliker Diego Farias, vd på Amuse.

”Våra konkurrenter sitter och tittar på en stream count som går från 15 000 till 17 000. Men de vet ingenting om vad det var som drev det. Varför ökade det med 2 000 streams? Det är det vi tar reda på”, säger han.

Läs mer: Därför är data det nya guldet i musikbranschen

Amuses affär uppstår när datan berättar för bolaget att en låt är värd lite extra uppmärksamhet. Då närmar sig Amuse artisten och erbjuder en ett skivkontrakt där Amuse tar en andel av intäkterna för att marknadsföra låten.

”Vi vet med över 90 procents säkerhet hur det kommer att gå. Därför kan vi kan vara mycket mer aggressiva i vår marknadsföring”, säger Andreas Ahlenius.

Datan är värdefull. Precis som i ett otal andra branscher gynnar digitaliseringen den som dels kommer åt och dels förstår datan bakom sin affär.

Många kan se att det går bra för någon. Men allting handlar om varför det går bra

Ubers analys av trafik- och användardata från hundratals städer välrden över gör att taxiappbolaget kan förutsäga var och när taxibilar kommer att efterfrågas. Ubers data om antalet aktiva resenärer och chaufförer inom särskilda områden ligger också till grund för prishöjningen som sker vid rusningstider.

Amuse har ett antal specialkonstruerade mått för att mäta hur en låt gör avtryck. Till exempel samlar man externa ”push”-faktorer – om till exempel Spotify lägger den på en spellista eller marknadsföring i sociala medier – med det man kallar för ”pull”: ett mer organiskt mått som bland annat bygger på många lyssnare som sparar eller favoritmarkerar låten på egen hand.

Än så länge är Amuse i sin linda. Bolaget hade i veckan hjälpt artister att ge ut 2 000 låtar via sin plattform. Nyligen tog Amuse in 3 miljoner kronor i kapital från bland andra Mattias Danielsson, finanschef på svenska Yubico (NTL), och Johan Persson, med bakgrund på mobilspelsbolaget Leo Vegas (NTL).

Läs mer: Spotify köper startup som grundades förra året

Tanken är att kontraktera artister som inte redan är storsäljare för att lansera skräddarsydda kampanjer, stora som små. Det behöver inte bara handla om populära låtar.

En singel som ligger på Spotifys största spellista vars lyssnare byter låt efter några sekunder lär till exempel inte bli långlivad. En som däremot lockar lyssning utan en enda marknadsföringskampanj har potential – även om det totala antalet streams är lågt i absoluta tal.

”Konsumtionen av musik är digitaliserad men branschen är oförändrad. Skivbolagen sitter med samma upplägg i en helt ny värld”‚ säger Diego Farias.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera