Hoppa till innehållet

Så ska King-ägaren utmana svenska MTG

Den amerikanska dataspelsjätten Activision Blizzard satsar stort på tv-sänd E-sport. Det sätter dem på direkt kollisionskurs med svenska MTG.

Major League Gaming, har nu köpts upp i den tilltagande kampen om kontroll över e-sportsvärlden.
Major League Gaming, har nu köpts upp i den tilltagande kampen om kontroll över e-sportsvärlden.

I måndags blev det klart att dataspelsjätten Activision Blizzard, som nyligen köpte svenska King, förvärvat amerikanska Major League Gaming.

Major League Gaming fungerar som organisatör av e-sportstävlingar som de även sänder via sin kanal MLG.tv. Activision Blizzard betalar knappt 400 miljoner kronor för bolaget. 

Anledningen till förvärvet är att Activision Blizzard, liksom flera andra dataspelsförlag, satsar på att ta en position inom den växande e-sportsvärlden. 

"Jag har en enkel vision. Jag vill bygga ESPN för dataspel", säger Robert A. Kotick, vd för Activision Blizzard i en intervju med New York Times. 

Anledningen är att Activision Blizzard gjort en analys som liknar den som svenska medieföretaget MTG också har gjort: Esport är ett växande underhållningsområde och den som kontrollerar rättigheterna till innehållet i framtiden kan sitta på en guldgruva.

Läs mer: "Activison Blizzard blir en livboj för King"

Enligt Activison Blizzard kommer de att satsa på välproducerad, professionell esport till skillnad från mycket av dagens innehåll där både utövare och produktion görs på hobbynivå. 

MTG har under 2015 förvärvat olika e-sportsföretag för sammanlagt nära 1,5 miljarder kronor. Bland annat svenska Dreamhack och tyska Turtle Entertainment. Planen är enligt MTG att bygga ett ledande ekosystem för e-sport. Det innebär att MTG nu är på en rejäl kollissionskurs med Activision Blizzard men också andra aktörer som Electronic Arts och Amazon som äger e-sportskanalen Twitch.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera