Hoppa till innehållet

Så ska Klarna finansiera sitt tyska köp

Klarna uppges ta in 570 miljoner kronor kronor från sina ägare, men bolagets värdering står och stampar.

Klarna sd Sebastian Siemakowski.
Klarna sd Sebastian Siemakowski.Foto: Jesper Frisk

I början av februari kunde Di Digital rapportera att Klarna (NTL) köper tyska Billpay i en av bolagets största affärer hittills. Att en affär var på gång har varit känt sedan i november då det rapporterades att Klarna lagt ett bud för att köpa bolaget från det förlusttyngda brittiska ägarbolaget Wonga. I samband med affären uppgavs köpesumman ligga på 660 miljoner kronor. 

Läs mer: Klarnas vd om Billpay-köpet 

Då ville vd Sebastian Siemakowski inte uppge hur köpet skulle finansieras. Nu står det dock klart att bolaget är i full färd med att ta in pengar från sina ägare. Enligt källor till Breakit är Klarna på väg att ta in 60 miljoner euro, motsvarande 570 miljoner kronor. 

Enligt uppgift har Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski och storägaren Seqouia åtagit sig att investera. 

I det erbjudande som gått ut till Klarnas ägare kostar en ny aktie 963 kronor. Det innebär att bolaget värderas till 18,7 miljarder kronor, efter nyemissionen, skriver Breakit. När man senast reste kapital 2015 värderades bolaget till 19 miljarder kronor.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera