Hoppa till innehållet

Så stora är Uber i Sverige

Uber är omskakat, vd-löst och förlusttyngt. Men i Sverige levererar hundratusentals användare kraftig vinst, kan Di Digital avslöja. ”Vi fortsätter att växa jättesnabbt”, säger Sverigechefen Martin Hedevåg.

Uber har 600 000 användare i Sverige, enligt Sverigechefen Martin Hedevåg.
Uber har 600 000 användare i Sverige, enligt Sverigechefen Martin Hedevåg.Bild: Evelina Carborn

Efter återkommande uppgifter om en hårdnackad företagskultur, sexuella trakasserier och krympande marknadsandelar tvingades Ubers vd Travis Kalanick nyligen bort.

Världens högst värderade startupbolag dras fortfarande med miljardförluster och har i år lämnat flera europeiska marknader.

I mars lämnade Uber Danmark på grund av en ny taxilag och har öppnat för att överge även den norska marknaden.

Men i Sverige går Uber som tåget.

Vi har ungefär 1 500 aktiva förare

Taxiappjätten har fler än 600 000 användare här, varav 100 000 reser varje månad, uppger Ubers Sverigechef Martin Hedevåg för Di Digital.

”Det är en betydande bas. Vi har ungefär 1 500 aktiva förare. Det är kul att se”, säger Martin Hedevåg.

Läs mer: Ubers resultat: 25 miljarder back

Han vill inte kommentera hur Ubers svenska gren presterar ekonomiskt. Men några miljardförluster är det inte fråga om, kan Di Digital avslöja.

Uber har länge varit lönsamt i Sverige. Justerat för befolkning har den svenska verksamheten bland de högsta marginalerna i Europa, enligt Di Digitals källor.

Nyligen flyttade bolaget in i ett nytt kontor på Östermalm i Stockholm. Där jobbar i dag omkring 40 personer, men det finns plats för det dubbla.

Foto:

Martin Hedevåg tar emot på Ubers kontor på Östermalm i Stockholm, dit förare och bud kan vända sig för frågor om sina körningar eller hjälp med ansökan om taxilegitimation. Foto: Evelina Carborn

”Vi fortätter att växa jättesnabbt i Sverige. Vi har haft sex turbulenta månader i media men det är inget som har påverkat vår verksamhet”, säger Martin Hedevåg.

I Sverige har Uber stundtals varit lika aggressivt som i andra länder.

Läs mer: Uber Eats efter kritiken: ”Det vi gör är inte konventionellt”

Den första domen mot en förare ansluten till Uber Pop föll i september 2015. Först åtta månader senare lade Uber ner sin samåkningstjänst.

Det är oerhört beklagligt. Så tror jag att vi alla känner

I dag har drygt 80 förare dömts i tingsrätter runtom i landet. Hovrätten har instämt i tingsrätternas bedömning.

Uber var medvetet om de juridiska riskerna. Enligt uppgift till Di Digital tonade företaget upprepade gånger ner riskerna när man presenterade Uber Pop för presumtiva förare.

Sverigechefen Martin Hedevåg, som 2012 blev Ubers första anställda i landet, betonar att han under merparten av Uber Pops existens arbetade för Uber i Amsterdam.

”Det spelar ingen roll om det är en person eller 80 personer. Det är oerhört beklagligt. Så tror jag att vi alla känner. Därav har vi också en annan inriktning i dag: vi försöker förenkla och förbättra regleringen”‚ säger Martin Hedevåg.

Följetongen kring Uber Pop är inte slut än.

Skatteverket har hittills granskat drygt 800 Uber Pop-förare, varav 96 procent visade sig ha fuskat med skatten.

Dessutom förhördes en handfull Uber-anställda av polisen i fjol. Saken gällde företaget Ubers roll i utrullningen av samåkningstjänsten. Förundersökningen pågår fortfarande.

Gjorde Uber fel någonstans i processen?

”Det är lätt att vara efterklok. Man kan recensera besluts som har fattats i omgångar. Jag tror inte att jag är rätt person att göra det nu. Jag blickar på att ta Uber framåt.”

Ett av Ubers främsta mål är att luckra upp regleringen på taximarknaden.

Det kan kosta omkring 5 000 kronor att ta taxilegitimation, en process som Uber vill förenkla. Den som vill använda sin egen bil till taxitrafik får betala 100 000 kronor, alltså dubbelt vad det kostar att starta aktiebolag.

”I andra branscher är tröskeln för att bli egenföretagare betydligt lägre”‚ säger Martin Hedevåg.

Läs mer: Ubers resultat: 25 miljarder back 

Dessutom tenderar de 16 000 bilar som har taxilicens i Sverige att utnyttjas på heltid. Uber vill snarare att förare ska kunna köra taxi när det passar föraren. Det skulle kunna spä på tillväxten av nya förare.

”Licensen kan vara kvar, men låt oss förenkla processen så att den är anpassad efter hur tjänsten utförs och används i dag”, säger Martin Hedevåg.

Regeringens taxiutredning gav i höstas tummen upp till transportbolag med digitala lösningar så länge apparna lagrar tillräcklig information om intäkter och resorna som utförs.

Ett litet steg i rätt riktning, enligt Uber – som samtidigt drar nytta av den befintliga regleringen.

”Norge och Danmark har väldigt hård reglering till antal bilar och tillstånd som får finnas. Det finns 1900 bilar i Köpenhamn och siffran är konstant. I Sverige har man däremot fri prissättning och etablering.”

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera