Hoppa till innehållet

Sajt för begagnade bilar tar in 25 miljoner

Begagnat är bäst? E-tjänsten Garantibil tar in 25 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Vostok New Ventures och ett holländskt bolag med kopplingar till internetjätten Naspers.

Garantibil tar in 25 miljoner kronor i en nyemission.
Garantibil tar in 25 miljoner kronor i en nyemission.Foto: Garantibil

Den svenska sajten Garantibil, som utomlands även kallas Carable, är en e-handelsplats för begagnade bilar. Den lanserades av grundarna Patrick Juthberg och Göran Rehn i början av 2014. 

Samma år som tjänsten lanserades tog bolaget in 30 Mkr av Industrifonden, Bonnier News och privata investerare. Garantibil hade 2014 en omsättning på 5,3 Mkr och gjorde en förlust på drygt 26 Mkr. 

Läs mer: Vostok New Ventures nobbade Naspers Avito-bud

Nu har bolaget tagit in 10 Mkr av Vostok New Ventures och 15 Mkr från det holländska finansbolaget MIH Ricardo, enligt handlingar från Bolagsverket.

Garantibils vd Patrick Juthberg vill inte kommentera MIH Ricardo. Men bolaget har kopplingar till den sydafrikanska mediejätten Naspers, enligt en av koncernens årsredovisningar.


Patrick Juthberg är vd och medgrundare till Garantibil. Foto: Garantibil

Investmentbolaget Vostok New Ventures, med Per Brillioth i spetsen, är även delägare i den ryska Blocketkopian Avito, där Naspers är storägare. 

Den senaste tiden har Naspers satsat hårt på techinvesteringar både på sin hemkontinent men även i resten av världen. Bolaget har nyligen öppnat ett kontor i Silicon Valley och har investerat över 100 miljoner dollar i amerikanska bolag. 

I januari gjorde Vostok New Ventures en investering på 20 Mkr i Propertyfinder vilket Di Digital tidigare rapporterat.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera