Hoppa till innehållet

Scanias riskkapitalarm investerar i digital speditör

Scanias nystartade riskkapitalarm gör sin andra investering. Lastbilskoncernen blir delägare i Sennder, ett digitalt transportföretag baserat i Berlin. 

Henrik Henriksson, vd för Scania, står bakom beslutet att starta Scania Growth Capital. Foto: Dan Boman
Henrik Henriksson, vd för Scania, står bakom beslutet att starta Scania Growth Capital. Foto: Dan BomanFoto: Dan Boman

Scanias nybildade corporate venture capital-bolag Scania Growth Capital har genomfört sin andra investering. Lastbilskoncernen går in som delägare i Sennder, ett digitalt speditionsföretag baserat i Berlin.

Investeringen uppges röra sig om "ett sjusiffrigt eurobelopp" - det vill säga minst 10 miljoner kronor.

Sennder beskrivs som en snabbväxande aktör som utvecklar mjukvara för digitalisering av fraktförmedlingsorder. Med Sennders lösning automatiseras och effektiviseras transportbranschens ofta manuella och pappersbaserade administration, enligt pressmeddelandet.

”Digitalisering är en av de starkaste förändringskrafterna inom ekosystemet för transport och logistik. Investeringen i Sennder ligger i linje med vår strategiska inriktning och vår satsning på att hjälpa kunderna att digitalisera sin affär och verksamhet”, säger Daniel Wedberg, chef för venture-investeringar på Scania.

Läs mer: Scania startar riskapitalgren - ska investera i startups 

Från huvudkontoret i Berlin har Sennder byggt upp en kundbas som omfattar några av världens e-handelsjättar. Bolaget jobbar med både budbils- och lastbilstransporter och har en virtuellt sammankopplad fordonspark spridd över Europa, med alltifrån små skåpbilar till 40-tons lastbilar. 

"Scanias kunskap, nätverk och fokus på digitalisering gör att vi passar perfekt ihop. Med deras stöd kommer vi att kunna snabba på vår tillväxt och expandera ytterligare i Europa, med målsättningen att erbjuda branschens mest kundorienterade och effektiva tjänst”, säger David Nothacker, medgrundare och vd för Sennder. 

Tanken med Scania Growth Capital är att fonden ska investera i bolag med strategisk koppling till Scania, samtidigt som de utvecklar disruptiva teknologier och affärsmodeller.

Läs även: Därför vill storbolagen ha en egen startup 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera