Hoppa till innehållet

Därför vill storbolagen ha en egen startup

Världens storbolag slår rekord i att investera i innovativa småbolag och det svenska näringslivet hänger på trenden. “Det är ett bra sätt att få tillgång till ny teknik och nya affärsmodeller”, säger David Sonnek, chef över SEB:s riskkapitalgren.

 

Startupbolag har blivit heta villebråd i det svenska näringslivet. De senaste åren har en rad småbolag fått nya ägare i form av klädjätten H&M, Telia och Axel Johnson-koncernen.

Det handlar om en av de senaste årens starkaste trender på riskkapitalmarknaden, nämligen företagsanknutet riskkapital, så kallat corporate venture capital eller CVC. Till skillnad från traditionellt riskkapital handlar CVC-investeringar om mer än ren avkastning, syftet med dem är i stället att knyta till sig unga bolag med idéer som kan berika den egna verksamheten.

Läs även: H&M om tech-innehaven: ”Bolagen ska inte integreras hela vägen”

Under första halvan av 2016 bestod en femtedel av riskkapitalrundorna globalt helt eller delvis av företagsanknutet riskkapital, en ökning med 4 procentenheter sedan första början av 2013. 2015 dök dessutom 85 nya CVC-aktörer på på den globala arenan, vilket kan jämföras med helåret 2011 då bara 37 nya aktörer drog igång sin verksamhet, enligt statistik från CB Insights.

“Bland europeiska företag ser fler och fler värdet i att ha en CVC-arm. Det kan vara ett bra sätt att förvalta pengar men framför allt ett sätt att hålla kontakten med småföretag i den egna branschen. Vi delar med oss av vår erfarenhet och våra kunskaper till dem samtidigt som vi får tillgång till ny teknik och nya affärsmodeller”, säger David Sonnek, chef över SEB:s investeringsverksamhet.

Bland europeiska företag ser fler och fler värdet i att ha en CVC-arm.

SEB Venture Capital har existerat i många år med ett bredare teknikfokus. Förra året fick dock David Sonnek och hans kollegor ett tydligt mandat att öka antalet investeringar i startupbolag med verksamheter nära bankens egen, så kallad fintech. Under 2016 gjorde man fyra fintech-investeringar, bland annat i privatekonomiappen Tink och danska Coinify, som genomför digitala transaktioner baserat på den stekheta blockkedjetekniken.

 “Vi investerar både i bolag som kan bli en del av vår strategi i närtid och gör mer framtidsorienterade investeringar. Tink och Coinify är bra exempel på dessa två utgångspunkter”, säger David Sonnek.

SEB är långt ifrån ensamma om att investera för att innovera. Andra svenska storbolag som har startupinvesteringar som en uttalad strategi är Astra Zeneca, ABB och Telia. Under 2015 investerade telekombolaget hela 1,3 miljarder kronor i startupbolag, varav en miljard i musiktjänsten Spotify. I fjol formaliserades investeringsverksamheten och fick namnet ”Division X”.

Läs även: Telia letar techbolag – startar ny investeringsarm

Även modejätten H&M (NTL) har gjort en rad investeringar i startupbolag via sin nystartade investeringsarm Colab. Bland innehaven finns brittiska Worn Again, som utvecklar återvinningsteknologi för kläder, begagnattjänsten Sellpy samt bolagen Wrapp och Ivyrevel.

Louise Hagen är del av affärsutvecklingsteamet på Axel Johnson-koncernen och ansvarig över dess riskkapitalgren D-Ax. Sedan D-Ax startade 2013 har man gjort sex investeringar, bland annat i produktsökmotorn Loop54 (NTL) och bolaget Pinmeto (NTL), som utvecklat ett verktyg som hjälper handlare att administrera sina sociala medier. Tjänsten används i dag av flera bolag inom koncernen.

”Vi letar efter bolag som har kommit en liten bit på vägen men kan investera både i tidigare och senare faser. Då detta är ett viktigt område för oss har vi som ambition att vara aktiva. Vi träffar många bolag och ser till att synas i de forum där de rör sig. En del bolag får vi tips om, andra hör av sig”, säger Louise Hagen.

Letar man inte efter nya idéer för att förnya sina verksamheter riskerar man att bli frånsprungen.

Att som storbolag pröva på livet som investerare är dock inte riskfritt. Många minns telekomjätten Ericssons satsningar kring millenieskiftet. Tillsammans med Investor, Industrivärden och Merrill Lynch spände man bågen och lanserade år 2000 riskkapitalfonden Ericsson Venture Partners, en satsning som ganska snabbt fick fiaskostämpel, inte minst då man misslyckades med att hitta bolag att investera i.

Magnus Lundin är vd på branschföreningen Swedish Incubators & Science Parks. Han anser att marknaden för CVC-investeringar har mognat de senaste åren.

“Många storbolag har utvecklat hur man hanterar riskkapital och hur man på ett effektivt sätt implementerar det i sina innovationsstrategier. Det finns det många bra exempel på”, säger han.

Han tror dessutom att trenden är här för att stanna.

“En av de främsta orsakerna till den starka utvecklingen inom företagens riskkapital är att digitaliseringen ökat på innovationstempot. Letar man inte efter nya idéer för att förnya sina verksamheter riskerar man att bli frånsprungen. Historiskt har Sverige legat lite efter på CVC-området, men det senaste året har vi sett ett markant ökat intresse hos bolagen”, säger han.

Läs även: Saab Ventures: ”Nästan lika hajpat som för 15 år sedan”


Urval av storbolagens portföljer: 

H&M (via Colab): Sellpy (NTL), Wrapp (NTL), Ivyrevel (NTL) och Worn Again. 

ABB (via ABB Technology Ventures): Grabit, Softrobotics, Pointgrab, Automata Technologies och Pointgrab.

Astra Zeneca: G1 Therapeutics, AGTC, Cerapedics och Catabasis

SEB (via SEB Venture Capital): Tink (NTL), Coinify (NTL) och Now Interact (NTL)

Axel Johnson-koncernen (via D-Ax): Pinmeto, Loop54 och Winnox Solution

Saab AB (via Saab Ventures): C-leanship, Cold Cut Systems, Revibe Energy

Volvo (via Volvo VC): Decisiv och Peloton Technology

Telia (via Division X): Ebuilder (NTL), Soundtrack Your Brand (NTL), Spotify (NTL), Springworks (NTL) och Zound Industries (NTL).

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera