Hoppa till innehållet

Telia letar techbolag – startar ny investeringsarm

Telia investerade 1,3 miljarder kronor i startubolag under 2015. Nu utlovar man bolagsinvesteringar inom den nya enheten ”X”.

Brendan Ives är ansvarig för Telias nya investeringsarm ”Division X”.
Brendan Ives är ansvarig för Telias nya investeringsarm ”Division X”.Foto: Amanda Lindgren

Telia har tidigare investerat i bland andra Spotify, Soundtrack Your Brand, Yoga och Zound Industries. Bara nyemissionen i Spotify i fjol, där Telia medverkade, kostade bolaget omkring 1 miljard kronor.

Läs även: Han ville stoppa Telias köp av Spotify

Nu väntar fler investeringar. Inom den nya enheten ”Division X” kommer nätjätten att investera i IOT, e-hälsa och analysverktyg.

”Anledningen till att vi skapar den här avdelningen är för att accelerera vår utveckling inom de här områdena”, säger Brendan Ives, nytillträdd chef för Division X.

Han uppger inte hur mycket som kommer att investeras i unga bolag.

”Vi har ingen bestämd budget än. ’The sky is not the limit’ men eftersom vi investerade 1,3 miljarder förra året så finns det kapital”, säger Brendan Ives.

Enheten X ska bygga upp samhällsfunktioner inom områden som e-hälsa och infrastruktur, säger han.

”Jag kan både se olika digitala system inom äldrevården men även för att se människoflöden för att förutsäga förseningar inom bussar och tåg”, säger Brendan Ives.

”Ett av våra projekt är en helt uppkopplad bil som vi är redo att lansera tillsammans med vår samarbetspartner Springworks (NTL)”, säger Brendan Ives.

Telia och Ericsson skapar även ett ny affärsinkubator för startupföretag, avslöjade Telia-chefen på Sthlm Tech Fest. Totalt tre till fem bolag kommer att få plats i acceleratorn och få mellan sex till tolv månaders stöd av de två storbolagens experter.

Läs även: Telia går in i Soundtrack Your Brand

Har du missat rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs alla våra artiklar här.
Foto:

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera