Hoppa till innehållet

H&M om tech-innehaven: ”Bolagen ska inte integreras hela vägen”

Karl-Johan Perssons svällande techportfölj blir ännu större om man räknar med H&M:s andelar i bolag som Wrapp, Sellpy och Ivyrevel. ”Vi har investerat i sex bolag de senaste tre åren”, säger Björn Magnusson på H&M.

Björn Magnusson ansvarar för H&M:s tech-investeringar.
Björn Magnusson ansvarar för H&M:s tech-investeringar.Foto: TT/Press

Di Digital kunde nyligen avslöja att H&M:s vd Karl-Johan Perssons innehav i svenska techbolag har nått ett portföljvärde på minst 700 miljoner kronor.

Läs även: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Investeringarna sker privat och genom en rad olika investeringsbolag. Det senaste exemplet är fonden Backing Minds, som ska hitta digitala bolag som går det traditionella riskkapitalet förbi. Fonden har tagit in ett ”tresiffrigt miljonbelopp” och Karl-Johan Persson är en av investerarna.

Men hans tech-engagemang tar sig inte bara uttryck vid sidan av rollen som vd för Sveriges största börsbolag.

De senaste åren har H&M börjat göra egna investeringar i techbolag. H&M fokuserar numera snarare på delägarskap än rena uppköp, enligt Björn Magnusson, chef för H&M:s investeringsarm Colab.

“Colab är en del av H&M:s tillväxtstrategi. Vi har bland annat investerat i sex bolag de senaste tre åren”, säger han till Di Digital.

Bland innehaven finns brittiska Worn Again, som utvecklar återvinningsteknologi för kläder. I portföljen finns även bolag som Wrapp, Sellpy, Ivyrevel och ytterligare två som H&M inte har offentliggjort.

”Hittills har det rört sig om investeringar på mellan 2 och 20 miljoner kronor. Vi investerar i hållbart mode, innovativ retail och bolag som utvecklar nya verktyg för vår bransch”, säger Björn Magnusson.

Tidigare har H&M köpt bolag, som Cheap Monday, eller startat egna bolag. Varför har ni börjat investera som minoritetsägare?

“De bolag vi köpt har samma affärsmodell som H&M. Värdet ligger då i synergier bakom kulisserna. Bolagen som vi är minoritetsägare i ska inte integreras hela vägen. Vi kan hjälpa dem, men de kan även hjälpa oss, bland annat med insikter om nya köpbeteenden.”

När Karl-Johan Persson byggde upp H&M:s dotterbolag COS, med start i London 2009, var Björn Magnusson en av nyckelpersonerna i personalstyrkan. Då var H&M:s nuvarande vd en engagerad grundare, enligt Björn Magnusson.

“Han är väldigt närvarande, bra på att lyssna, har en tydlig kompass kring sina värderingar och ger stort förtroende till folk omkring sig. Jag tror han fick en stor förståelse för hur H&M fungerar genom se det från COS perspektiv”, säger han.

Ser han sig som en entreprenör?

“Entreprenörsanda är ju en av H&M:s sju värderingar. Han lever det fullt ut.”


Läs också:

Foto:

H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Foto: Izabelle Nordfjell

Här är H&M-chefens dolda techimperium

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera