Hoppa till innehållet

Schibsted sväljer Compricer – vd:n lämnar

Pristjänsten Compricer redovisar en vinst på drygt 28 Mkr för 2015. Nu sväljer Schibsted resten av bolaget.

Jakob Tolleryd, avgående vd för Compricer. Hans efterträdare utses i höst.
Jakob Tolleryd, avgående vd för Compricer. Hans efterträdare utses i höst.Foto: Jack Mikrut

Under 2015 ökade Compricers omsättning till 128 miljoner kronor, jämfört med 120 miljoner kronor året före. Vinstmarginalen blev 22 procent med ett resultat på 28 Mkr.

Nu börjar nästa epok för Compricer

Mediekoncernen, som köpte en majoritetspost i Compricer 2013, köper nu den resterande delen av bolaget. Compricer flyttade i maj sina 150 anställda till Schibstedhuset i Stockholm, enligt ett pressmeddelande. Vad Schibsted betalar för andelen, eller hur stor den är, vill ingen av parterna uppge.

”Affären är klar och Compricer gjorde ett bra år i fjol. Nu börjar nästa epok för Compricer. Det känns som en lämplig tid att lämna”, säger Jakob Tolleryd, som grundade bolaget 2005.

I och med affären lämnar Jakob Tolleryd vd-posten. Han kommer dock att agera som rådgivare för Schibsteds räkning vad det gäller startupinvesteringar. Han är också sedan tidigare styrelsemedlem i e-handlaren Mathem.

”Sedan vi investerade i Compricer 2013 har bolaget haft en kraftig tillväxt och en stark resultatutveckling. Det är bland annat frukten av förbättrad konvertering, ökad online marketing och olika samarbeten mellan Compricer och övriga Schibstedbolag”, säger Dan Ouchterlony, ansvarig för privatekonomi hos Schibsted Growth.

Läs mer: Springfield har 80 miljoner på fickan – investerar i ett tiotal startups

Läs mer: Schibsted-avhoppare utmanar pensionsjättarna

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera