Hoppa till innehållet

Hälften av hennes bolag lockar nytt kapital

En digital begravningsbyrå, en e-handelsplattform för tandläkarkliniker och en sagoboksapp för barnfamiljer. Det är tre av bolagen som har kommit ur riskkapitalbolaget The Springfield Projects acceleratorsprogram och lockat följdinvesteringar.

Anna Settman, partner och medgrundare på Springfield Project som investerat såddkapital i 23 bolag sedan starten 2014.
Anna Settman, partner och medgrundare på Springfield Project som investerat såddkapital i 23 bolag sedan starten 2014.

Under onsdagskvällen presenterar riskkapitalbolaget Springfield Project fjärde omgången av sitt acceleratorsprogram. Då ska man investera i 7–10 bolag med upp till en halv miljon kronor per bolag.

”Vi samlar bolagen för en kickoff i våra lokaler i A-house, i gamla Arkitekthögskolan i Stockholm”, förklarar Anna Settman, partner och medgrundare på Springfield Project.

Riskkapitalbolaget startades 2014 av Anna Settman, som tidigare var vd på Aftonbladet, och Anders Lindqvist, tidigare partner på IT-Provider och Via Venture. Sedan dess har man dragit in 100 miljoner kronor i riskkapital för investeringar i startupbolag i tidiga skeden.

En av de tongivande investerarna är it-miljardären Staffan Persson, känd för sina investeringar i bolag som Eniro, Unibet och Dibs. En annan investerare är Ernström & Co med ägaren Fabian Hielte. Man har även tagit in pengar från Per Josefsson och Peter Thelin, grundare av Brummer & Partners.

Läs mer: Anna Settman lämnar Eniros styrelse

Anna Settman uppger att Springfield Project hittills har investerat drygt 20 Mkr. Av de 14 bolag i de två första omgångarna har hälften lockat till sig följdinvesteringar.

”Vi har återinvesterat i två av dessa. Ytterligare fem bolag har tagit in kapital från externa partners”, säger Anna Settman.

De två bolag som lockat följdinvesteringar från Springfield Project är:

Cruitway – En rekryteringsplattform som tagit in totalt 5 Mkr från Springfield Project.

Lavendla – En digital begravningsbyrå som tagit in totalt 2,9 Mkr från Springfield Project.

De övriga fem bolagen har tagit in totalt 20 Mkr från Springfield Project och en handfull externa partners. De är:

  • Prodentor, en e-handelsplattform för tandläkarkliniker.
  • Codarica, som tagit fram Coda Game, ett lärande spel för barn kring kodning.
  • Storimi, en digital sagoboksupplevelse för barnfamiljer.
  • Bolånegruppen, grupplåneförhandlare som sänker bolånekostnaderna för hushåll.
  • Boxgard, en digital lösning för magasinering av flyttlådor och möbler.

”Efter ett och ett halvt år har hälften av de första 14 bolagen lockat följdinvesteringar. Det är vi jättenöjda med. Vi ser att vår metodik fungerar: att kombinera kapital och erfarenhet. Målet att investera i ett 60-tal bolag före 2018 kvarstår”, säger Anna Settman.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera