Hoppa till innehållet

Soundcloud slaktar personalstyrkan: säger upp 173 medarbetare

Svenskgrundade Soundcloud säger upp 173 medarbetare i ett massivt sparpaket. Det skriver medgrundaren Alexander Ljung i ett blogginlägg där ordet "självständig" upprepas åtskilliga gånger.

Soundclouds två grundare Eric Wahlforss (t.v.) och Alexander Ljung.
Soundclouds två grundare Eric Wahlforss (t.v.) och Alexander Ljung.

Det blev aldrig någon storaffär med Twitter eller Spotify. Istället tvingas streamingtjänsten Soundcloud dra åt svångremmen rejält och fokusera på att klara sig som ett självständigt bolag. 

I ett blogginlägg skriver medgrundaren Alexander Ljung att Soundcloud säger upp 173 medarbetare, motsvarande cirka 40 procent av personalen. Bolaget stänger sina kontor i San Francisco och London. Fokus läggs nu istället på de kvarvarande kontoren i Berlin, där man har sin bas, och New York.

"Eric och jag grundade Soundcloud för nästan 10 år sedan då vi såg ett behov av något som kunde göra det möjligt för artister att dela sina alster och nå vandra genom musik. När vi samlades för att trycka på startknappen 2008 hade vi ingen aning om vilken inverkan vår då lilla plattform skulle få på framtidens musikkultur", skriver Alexander Ljung i ett känsloladdat blogginlägg.  

Vi måste säkerställa vår väg till långsiktig, självständig framgång.

Han beskriver sedan hur Soundcloud navigerat sig fram i en konkurrensutsatt bransch - och hur man dubblat sina intäkter enbart under de 12 senaste månaderna. 

Sedan släpper han bomben:

"Vi måste dock säkerställa vår väg till långsiktig, självständig framgång. För att kunna göra detta krävs kostnadsbesparingar, fortsatt tillväxt för våra befintliga reklam- och abonnemangsintäkter, och ett obevekligt fokus på vår unika konkurrensfördel - artister och skapare”, skriver han.

Efter det följer detaljerna om de 173 tjänsterna som ska bort.

"Genom att minska våra kostnader och fortsätta vår omsättningstillväxt, är vi på väg mot lönsamhet och mot att ta kontroll över Soundclouds självständiga framtid", skriver Alexander Ljung.

Han avslutar med lugnande besked till användarna. Tjänsten ska fortsätta att vara tillgänglig i mer än 190 länder och Soundcloud ska fortsätta vara platsen för de senaste musiktrenderna. 

Vi är på väg mot lönsamhet.

Beskedet kommer efter en tuff period för Soundcloud, som utan framgång förhandlat om en storaffär med Twitter och sedan med svenska Spotify. I mars i år kunde Di Digital rapportera att bolaget fått en kredit på 70 miljoner dollar, motsvarande drygt 600 miljoner kronor.

Nyhetssajten Tech Crunch menar att beskedet kan tolkas på två sätt: Antingen stängdes aldrig rundan, eller så har investerarna ställt hårda krav på kostnadsbesparingar innan en stundande rundan. Att blogginlägget inte nämner något om detta tyder på det sistnämnda, skriver man.

Sedan starten har Soundcloud tagit in över 2,5 miljarder kronor i riskkapital och lån. Bland bolagets delägare finns bland annat Twitter och de välrenomerade riskkapitalbolagen Kleiner Perkins och Index Ventures.

Soundcloud grundades i Berlin 2007 av de två svenskarna Alexander Ljung och Eric Wahlfors. Tjänsten har omkring 200 miljoner lyssnare.

Mer om bolagets investerare i databasen Nordic Tech List.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera