Hoppa till innehållet

Soundtrack Your Brand till USA – McDonalds blir första kund

Spotify-kusinen Soundtrack Your Brand har säkrat sitt första kontrakt i USA, med snabbmatsjätten McDonalds. Nu hoppas grundarna lira vidare på en stor men splittrad marknad för musik i butik.

Andreas Liffgarden (tv) och Ola Sars, Soundtrack your brands grundare.
Andreas Liffgarden (tv) och Ola Sars, Soundtrack your brands grundare.Foto: Soundtrack your brand

(Di Digital/New York) ”Bakgrundsmusik är musikbranschen som gud glömde”, berättar Andreas Liffgarden, medgrundare till Soundtrack Your Brand, under ett New York-besök.

Han och Ola Sars träffas för att presentera sitt intåg på den amerikanska marknaden. Första kund blir McDonalds.

”Nu är vi trygga med den modell vi utvecklat i Norden”, säger Andreas Liffgarden.

”Därför lanserar vi vår tjänst i USA, och vi har skrivit ett kontrakt med McDonalds”, fortsätter Ola Sars, även han medgrundare, tillika vd i bolaget.

Avtalet med McDonalds är ett av skälen till att bolaget nyligen tog in 27 Mkr från befintliga investerare, något Di Digital kunde avslöja på tisdagen.

Läs mer: Soundtrack your brand fyller fickorna med nytt kapital

Medan Spotify, en av bolagets delägare, tillgängliggör musik för konsumenter riktar sig Soundtrack Your Brand till restauranger, kaféer och butiker. När de spelar musik inom ramen för en kommersiell verksamhet krävs licenser och tillstånd. Branschen är splittrad mellan en rad små aktörer, och många potentiella kunder vet inte ens om att de bör betala för den musik de spelar.

Förutom att lösa praktiska problem, säger sig bolaget kunna öka försäljningen åt sina kunder, genom rätt mix av låtar. ”Bra musik ger effekt på affärerna”, säger Ola Sars.

USA-satsningen föregicks av en lansering i Sverige och andra skandinaviska länder.

”Man vill inte exportera problem”, berättar Andreas Liffgarden apropå att en vidare expansion hittills har fått vänta.

Det ramavtal som bolaget har tecknat med McDonalds i USA kan jämföras med ett fiskekort som ger svenskarna rätten att sälja sin tjänst direkt till snabbmatsrestauranger inom den amerikanska jättekoncernen.

Två säljare vid ett kontor i Seattle ska förhoppningsvis bearbeta dessa, liksom andra kunder i USA. Potentialen är stor, försäkrar Ola Sars, eftersom branschen är så splitrad och saknar en dominerande aktör.

Vi är en helt egen produkt.

Samtidigt som bolaget tar klivet över Atlanten, väljer det att marknadsföra sin produkt under ett annat namn. Istället för Spotify Business, ett namn som används i Norden, kommer tjänsten att kallas Soundtrack Business.

”Vi är en helt egen produkt”, säger Ola Sars om namnskiftet, som också föranleds av att han hoppas kunna expandera till marknader som Japan, där Spotify inte är verksamt.

Mer om Soundtrack Your Brands framtidsplaner i senaste Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/borsrasiusaochmiljardfonderisverige

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera