(Di Digital/New York) ”Bakgrundsmusik är musikbranschen som gud glömde”, berättar Andreas Liffgarden, medgrundare till Soundtrack Your Brand, under ett New York-besök.
Han och Ola Sars träffas för att presentera sitt intåg på den amerikanska marknaden. Första kund blir McDonalds.
”Nu är vi trygga med den modell vi utvecklat i Norden”, säger Andreas Liffgarden.
”Därför lanserar vi vår tjänst i USA, och vi har skrivit ett kontrakt med McDonalds”, fortsätter Ola Sars, även han medgrundare, tillika vd i bolaget.
Avtalet med McDonalds är ett av skälen till att bolaget nyligen tog in 27 Mkr från befintliga investerare, något Di Digital kunde avslöja på tisdagen.
Läs mer: Soundtrack your brand fyller fickorna med nytt kapital
Medan Spotify, en av bolagets delägare, tillgängliggör musik för konsumenter riktar sig Soundtrack Your Brand till restauranger, kaféer och butiker. När de spelar musik inom ramen för en kommersiell verksamhet krävs licenser och tillstånd. Branschen är splittrad mellan en rad små aktörer, och många potentiella kunder vet inte ens om att de bör betala för den musik de spelar.
Förutom att lösa praktiska problem, säger sig bolaget kunna öka försäljningen åt sina kunder, genom rätt mix av låtar. ”Bra musik ger effekt på affärerna”, säger Ola Sars.
USA-satsningen föregicks av en lansering i Sverige och andra skandinaviska länder.
”Man vill inte exportera problem”, berättar Andreas Liffgarden apropå att en vidare expansion hittills har fått vänta.
Det ramavtal som bolaget har tecknat med McDonalds i USA kan jämföras med ett fiskekort som ger svenskarna rätten att sälja sin tjänst direkt till snabbmatsrestauranger inom den amerikanska jättekoncernen.
Två säljare vid ett kontor i Seattle ska förhoppningsvis bearbeta dessa, liksom andra kunder i USA. Potentialen är stor, försäkrar Ola Sars, eftersom branschen är så splitrad och saknar en dominerande aktör.
Vi är en helt egen produkt.
Samtidigt som bolaget tar klivet över Atlanten, väljer det att marknadsföra sin produkt under ett annat namn. Istället för Spotify Business, ett namn som används i Norden, kommer tjänsten att kallas Soundtrack Business.
”Vi är en helt egen produkt”, säger Ola Sars om namnskiftet, som också föranleds av att han hoppas kunna expandera till marknader som Japan, där Spotify inte är verksamt.
Mer om Soundtrack Your Brands framtidsplaner i senaste Digitalpodden. Lyssna här:
http://embed.acast.com/digitalpodden/borsrasiusaochmiljardfonderisverige
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.