Hoppa till innehållet

Sparekonomen: ”Man behandlar inte sina aktieägare på det här sättet”

Småbolag som Transiro måste vara totalt transparenta och dela med sig av all information till aktieägarna, säger Nordnetprofilen Joakim Bornold. ”Det är ett stort varningstecken när inte ens det kravet uppfylls”.

Sparekonomen på Nordnet Joakim Bornold är kritisk till NS Ventures handlande.
Sparekonomen på Nordnet Joakim Bornold är kritisk till NS Ventures handlande.Foto: Lars Schröder/TT

Under onsdagen kunde Di Digital avslöja att NS Ventures portföljbolag Transiro i juli rusade 35 procent på vad som beskrevs som en expansion till Finland, men som i själva verket visade sig vara en affär värd drygt 1 000 kronor i månaden.

Information om orderns värde och att det egentligen bara rörde sig om fyra lastbilar fanns inte med i pressmeddelandet. Att bolagets börsvärde ökade med ett antal miljoner kronor hade möjligen inte skett om all information hade bifogats.

Bolagets vd försvarade pressmeddelandet i en intervju med Di Digital.

”Det är en stor nyhet att vi fått en kund precis efter att vi börjat sälja i ett nytt segment. Sen att kunden inte var stor, det ville vi inte trycka på. För oss var det ett proof of concept för att produkten fungerar för lastbilar”, sa Transiros vd Tobias Beckman.

Läs även: Kommentar: ”Vi kan ha hittat Sveriges minst seriösa teknikbolag”

För Nordnets sparekonom Joakim Bornold är det här ett oacceptabelt handlande.

”I de här småbolagen har du som investerare och aktieägare redan ett stort informationsundertag. Då måste du kunna lita på att du får all information kring de här bolagen. För bolagen gäller det att vara så transparent man bara kan. Det är ett stort varningstecken när inte ens det kravet uppfylls”, säger han och fortsätter: 

”Och om du som privatsparare märker att bolaget inte delar med sig av all information skulle jag avråda från att investera i det bolaget.”


 Läs även: Di Digitals granskning av Transiro:
Foto: Transiro/Infront. Kollage.


Joakim Bornold är tydlig med att First North, Aktietorget och NGM Nordic MTF inte är samma sak som Stockholmsbörsen och att riskerna med investeringar i dessa bolag ökar på grund av att man inte med samma lätthet, som med börsnoterade bolag, går att analysera.

”Som investerare måste man förstå att First North och Aktietorget inte är detsamma som börsen och att upplägget är annorlunda. Det måste nog andra aktörer också vara tydligare med.”

NS Ventures är delägare i Transiro och ansvarade även för noteringen av bolaget samt för drönarplattformen Fastout och videobolaget Videoburst. Både Transiro och Videoburst har tappat närmare 40 procent av värdet sedan noteringen och Fastout 10 procent. 

Här skulle jag ställa mig väldigt tveksam till att gå med i nästa emission.

I Di Digitals genomgång framkommer att bolagen har samma postadress som NS Ventures och samma finanschef. Dessutom har de i flera fall visat prov på tvivelaktig informationslämning. Det gäller inte bara det ovan nämnda fallet om Transiro utan även för Videoburst som i mitten av mars gick ut med felaktiga uppgifter om att bolaget hade påbörjat ett samarbete med Google. Pressmeddelandet fick aktien att rusa med 200 procent. Men något skriftligt avtal fanns inte.

NS Ventures står fast vid sina planer på att notera ytterligare två bolag.

”Bolaget känns ju som en noteringsfabrik. Är man det då kan man inte behandla sina aktieägare på det här sättet utan då ska ju all information finnas tillgänglig i pressmeddelandena. Här skulle jag ställa mig väldigt tveksam till att gå med i nästa emission till exempel”, säger Joakim Bornold.


 Läs även: Di Digitals granskning av NS Ventures:
Foto: Press


Mer om NS Ventures i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/nsventuresborsfloppar-ubersnyavdochsverigesbitcoin-bluffar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera