Hoppa till innehållet

Spelnavet Skövde är på VR-offensiv i Silicon Valley

En fisk som mumsar på andra fiskar och kast med eldbollar. Det är två av VR-spelen som fyra indiespelbolag från Skövde har presenterat för Silicon Valley-investerare den här veckan.

Fyra indiespelbolag från The Game Incubator i Skövde är i Silicon Valley den här veckan och pitchar för amerikanska investerare. Jimmy Malmers team på Stenkross Studios gör ett strategispel i VR och söker 300 000 dollar i finansiering.
Fyra indiespelbolag från The Game Incubator i Skövde är i Silicon Valley den här veckan och pitchar för amerikanska investerare. Jimmy Malmers team på Stenkross Studios gör ett strategispel i VR och söker 300 000 dollar i finansiering.

(Di Digital/Silicon Valley) Alexander Milton går upp på scenen för att pitcha sitt VR-spel Munch. I panelen, som ska bedöma hans skapelse på bara några minuters presentation, sitter fyra namnkunniga investerare inom spelbranschen.

En av dem är Greg Castle, som investerade tidigt i virtual reality-bolaget Oculus AI, numera ägt av Facebook. Han satte upp en fond på 12 miljoner dollar tidigare i år, för att investera i olika VR- och AR-satsningar.

En annan är Tipatat Chennavasin, som är partner i The Venture Reality Fund på 50 miljoner dollar och redan har lagt in pengar i 15 VR-bolag.

Foto: Per-Arne Lundberg

Publiken och panelen med amerikanska riskkapitalister som spelbolagen från Skövde och ett från Göteborg ska pitcha inför har bänkat sig. I panelen sitter Tony Parisi (längst till v.) som är ansvarig för VR och AR på Unity Technologies, vars kontor det nordiska VR-eventet anordnas, Greg Castle som är partner i Anorak Ventures, Timo Lehes som är amerikansk landschef på Beringer Finance, Amitt Mahajan som är partner i Prescence Capital och Tipatat Chennavasin som är partner i The Venture Reality fond. Foto: Per-Arne Lundberg

"Vi självpublicerade vårt första spel på Steam (marknadsplats för spel, reds. anm.) tidigare i år. Nu jobbar vi på Munch, ett lättsamt VR-spel för alla åldrar. Prototypen har laddats ned nästan 5 000 gånger på två veckor", säger Alexander Milton, medgrundare och vd för Mostly Harmless Games.

Munch går ut på att en fisk äter andra fiskar och växer, men samtidigt måste se upp för större fiskar i vattnet. För att vidareutveckla det vill bolaget ta in 250 000 dollar i projektfinansiering.

Mostly Harmless Games är ett av fyra bolag från The Game Incubator på Gothia Science Park i Skövde som har besökt Silicon Valley under veckan. Bland annat har de träffat några i teamet på HTC Vive, HTC:s VR-headset, varit på Microsofts utvecklarhubb Reactor och gått på konferensen VRX.

Kvällseventet där Alexander Milton är i färd med att presentera går under namnet: Nordic VR/AR: What's Brewing Up North? Det arrangeras av The Game Incubator tillsammans med organisationen Silicon Vikings.

Alexander Milton får positiva reaktioner från panelen med investerare. Kanske har de fått i uppgift att vara snälla, men de verkar imponerade av hur snyggt och samtidigt enkelt spelet är.

Foto: Per-Arne Lundberg

Jimmy Malmer (tv.), Jiro Yoshida och Alexander Milton är i Silicon Valley för att presentera sina VR-spel. Foto: Per-Arne Lundberg

Så är det näste mans tur, för det är 16 män och en kvinna på scenen den här kvällen. Det är ett vanligt fenomen i spelvärlden, även om två av Skövde-bolagen också har en kvinnlig medgrundare som inte är på plats.

”Vi söker 350 000 dollar i finansiering, bland annat för att utveckla vårt VR-projekt Hellementalz”, säger Jiro Yoshida, vd för Lone Hero Studios.

Spelet går ut på att slänga eldbollar och verkar kräva en hel del fysisk aktivitet. Jiro Yoshida och hans kollegor har byggt en prototyp av spelet på 48 timmar, men nu behöver de pengar för att fortsätta. Hittills har bolaget levt på konsultuppdrag för andra.

Turen har gått till Stenkross Studio, ett spelbolag i Göteborg som har startats av sex studenter från Chalmers och som är del av en filial till The Game Incubator. De har tagit fram ett strategispel i VR och söker 300 000 dollar i projektfinansiering. För lite, tror panelen. Att utveckla ett strategispel kostar mycket pengar.

Foto:

Daniel Ström, vd för Guru Games, berättar om spelet Medusa's Labyrinth som bolaget nu ska ge ut i en VR-version.

Så var det dags för Daniel Ström, vd på Guru Games att inta scenen och visa upp sitt skräckspel. Det lilla indiespelbolaget har röjt en del framgångar med sitt spel Medusa’s Labyrinth som har fått 240 000 nedladdningar. Nu vill man ge ut det i en VR-version.

Vi vill lämna tryggheten med konsultande och gå tillbaka till anledningen att vi startade bolaget från början.

Guru Games söker en bolagsinvestering på 400 000 dollar, och är också det bolaget som har kommit längst bland de fyra och startades i mitten av 2013. Mostly Harmless Games och Lone Heros Studios har hållit på i ett par år och Stenkross Studios drog igång under 2016.

Förra året omsatte Guru Games blygsamma 266 000 kronor, men i år går det bättre bland annat på grund av ett jobb för Resolution Games med King-veteranen Tommy Palm i spetsen.

”Vi är i en fas där vi är redo att lyfta och har ett cashflow, men vi vill lämna tryggheten med konsultande och gå tillbaka till anledningen att vi startade bolaget från början: Jobba på våra egna fantastiska spel”, säger Daniel Ström efter eventet.

Publiken för VR-spel är dock fortfarande liten och hittills har fokus främst varit på hårdvara.

”Det dröjer nog 3-5 år innan vi har sådant som verkligen kan dra in pengar till VR”, säger isländska CCP Games grundare och vd Hilmar Pétursson, under en annan panel på det nordiska VR-eventet.

Det är svårt att få ekonomi i ett litet indiespelbolag.

Daniel Ström från Guru Games tror också att det kommer ta tid, men siktar på att hålla ut tills marknaden tar fart. Förutom att jobba som vd undervisar han på spelutbildningen i Skövde, där tre av de fyra entreprenörerna i bolagen har gått.

Dataspelsprogrammet i Skövde startades för 15 år sedan och har satt den lilla staden på spelkartan. Men det gäller också att hålla kvar duktiga utvecklare lokalt efter examen.

Läs mer: Skövde är det nya spelnavet

”Skövde har en fantastisk spelutbildning, men sedan vad man gör efteråt är en annan sak. Det är svårt att få ekonomi i ett litet indiespelbolag”, säger Tommy Palm, medgrundare och vd för Resolution Games, som också deltog i en av panelerna under eventet.

Överlag tror han att det är svårt i det här läget att gå till en investerare och säga att man vill ha pengar till VR-utveckling. Det gäller i så fall att vara väldigt specifik, tror han.

Kul att låta svenska spelstartups pitcha för amerikanska riskkapitalister som är vana vid större belopp.

Per-Arne Lundberg, chef för The Game Incubator i Skövde, som vallar runt de fyra spelbolagen i Silicon Valley berättar att det hittills har startats 30 bolag genom inkubatorn. Han säger att de sysselsätter runt 300 personer och att de två mest framgångsrika omsätter närmare 200 miljoner kronor om året. Och han är hoppfull kring de fyra startupbolagen som är i Silicon Valley den här veckan.

”Eventet gick superbra. Kul att låta svenska spelstartups pitcha för amerikanska riskkapitalister som är vana vid större belopp och framförallt andelsinvesteringar och inte projektinvesteringar”, säger han.

Dagen efter det nordiska eventet berättar han att två av bolagen redan har fått uppföljande möten. Han är imponerad av hur de har bemötts i Silicon Valley.

”Det är helt otroligt att se hur generöst Silicion Valley är. Unity Technologies (danskstartad spelutvecklingsplattform med kontor i San Francisco) ställde upp med personal, pizza och dryck till 70 personer. Utan ett enda anspråk annat än att få vara med och ge tillbaka”, säger Per-Arne Lundberg.

Läs också: Nu vill spelbranschen ragga riskkapital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera