Hoppa till innehållet

Nu vill spelbranschen ragga riskkapital

Den heta svenska spelbranschen vill locka till sig mer riskkapital. Frågan är bara om spelutvecklarna vill ha det.

Tommy Palm är en av få spelbolagsgrundare som lyckats locka investeringar av riskkapitalbolag.
Tommy Palm är en av få spelbolagsgrundare som lyckats locka investeringar av riskkapitalbolag.Foto: Patrik Olsson

Dataspelsbranschen är en Sveriges stoltheter med en total omsättning på 12,3 miljarder kronor för 2015. Trots det är riskkapital relativt sällsynt i spelsektorn.

Tommy Palm, en av nyckelpersonerna bakom mobilversionen av Kings succéspel Candy Crush Saga, har grundat VR-spelbolaget Resolution Games (NTL). I fjol tog bolaget in 50 miljoner kronor av bland andra Googles investeringsarm GV (tidigare Google Ventures) och svenska Creandum.

”Det var första gången som investerare har kommit till mig och inte tvärtom”, säger han på scen under måndagens spelevent Invest in Games.

Man brukar höra investerare säga att man inte ska investera i spelbolag som behöver pengar, och det finns en del sanning i det.

Nu börjar även andra högrisk-investerare att snegla mot branschen. Som Di Digital rapporterade tidigare i veckan har Egmont startat en fond med hundratals miljoner kronor öronmärkta för nordiska spelbolag. Tidigare har det framkommit att investmentbanken GP Bullhound tittar på möjligheten att starta en spelfond.

Läs även: Riskkapitalbolagen jagar VR-bolag

Jonatan Crafoord, en av personerna bakom VR-spelet Toran, är positiv till uppvaktningen. Han uppger att det ökade intresset för VR var en av anledningarna till varför de nu koncentrerar sig på det.

”Det finns många som är intresserade att investera just i VR och det var delvis därför vi ville göra något för det. Sedan är det också otroligt roligt. Nu tittar vi efter investerare som kan gå in med 2–3 miljoner för att vi ska kunna utöka teamet och släppa det här spelet, säger Jonatan Crafoord. 

Foto: Patrik Olsson

Jonatan Crafoord, en av utvecklarna bakom VR-spelet Toran. Foto: Patrik Olsson.

Men trots i vissa fall svindlande vinstmarginaler så är investeringar i spelmarknaden få. I många fall lyckas spelen slå igenom på bred front utan investerare i ryggen.

Det finns många som är intresserade att investera just i VR och det var delvis därför vi ville göra något för det.

Pär Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen, vill ändå se fler investeringar i svenska spelbolag.

”Att öka antalet investeringar i branschen skulle kunna göra att vi kan utvecklas ännu snabbare. Nu kan vi visa jättefina siffror men vi vill fortsätta att växa på bredden och ha ännu fler företag. Sedan finns det en annan sida och det är finansvärldens intresse av att vara närvarande i det här. Det finns jättestora värden som byggs upp, som när King förvärvas av Activision Blizzard, vilket svenska sparare och investerare går miste om”, säger Pär Strömbäck.

Foto: Patrik Olsson

Pär Strömbäck är talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen.

Investeringar i spelbranschen är dock svårare att genomföra än andra techinvesteringar, enligt Gustaf Sköld på Industrifronden.

Foto: Patrik Olsson

Gustaf Sköld, investarare på Industrifonden. Foto: Patrik Olsson.

”Spelindustrin har en annorlunda dynamik och logik än klassiska riskkapitalinvesteringar. Problemen hittills har varit att om du ska göra en exit inom spelindustrin är bolaget tvunget att bli jättestort, bli uppköpt eller gå in på börsen, som till exempel Paradox Interactive, men då har det tagit ganska lång tid”, säger Gustaf Sköld och fortsätter:

”Om man inte kommer så långt får man leva på utdelningar och det är man inte gjord för som riskkapitalbolag. En lösning kan vara att liknande den inom musik och film med licens och andelsutdelning – det har vi inte riktigt sett inom spelindustrin ännu.” 

Är investering i spelindustrin något som Industrifonden tittar på?  

”Nej, jag är bara här för att se och lära”, säger Gustaf Sköld på plats på eventet Invest in Games.

Det är helt okej om det är några som vill göra spel för andra värden än pengar men man kan utmana den här indieattityden.

Många har däremot tackat nej till riskkapital. Det rör sig oftast om små spelbolag där inkomsterna från spelet är tillräckliga för att fortsätta i liten skala och där intresset för att växa till ett stort bolag inte finns.

Ett exempel är spelbolaget Neat Corporation, som utvecklat VR-spelet Budget Cuts där man vid flera tillfällen har fått tacka nej till investeringar.

Läs även: Hon är stjärnan bakom Sveriges hemligaste spelsuccé

”Det är helt okej om det är några som vill göra spel för andra värden än pengar men man kan utmana den här indieattityden. I praktiken kan det vara så att man behöver ekonomiska resurser för att ha kreativ frihet och det är inte självklart att en investerare inskränker på den”, säger Pär Strömbäck.

Grundarna bakom Peppypals och Tawala games är däremot tudelade när det gäller investeringar. En risk som medgrundaren Jesper Engström ser är att alla investerare inte har insikten om hur lång tid det kan ta att ta fram ett spel.

Foto: Patrik Olsson

Jesper Engström, medgrundare till barnspelet Peppy Pals.

”För vårt barnspelsbolag Peppypals skulle vi gärna ta in riskkapital, det viktiga där är att få in investerare som har samma mål som vi. Sedan har vi vår andra del där vi gör indiespel för Talawa games och där känns det viktigt att behålla ägandet och kontrollen”, säger Jesper Engström, medgrundare och utvecklingschef på studion.

Foto: Patrik Olsson

Carolina Zetterman är vd för spelbolaget A Sweet Studio.

Ett spelbolag som har valt att tacka ja till en investering är Stockholmsbolaget A Sweet Studio, som lanserade Flowerpop adventures 2014. 

”Vi har tagit in en investering tidigare då vi ville ha kunskapen att växa bolaget och inte bara kapital. Om vi skulle ta in mer kapital framöver skulle det även då röra som om andra värden än bara pengar. Vår investerare har hjälpt oss jättemycket, säger A Sweet Studios vd Caroline Zetterman. 

Men än så länge lever riskkapitalets försiktighet kvar när det gäller spelbranschen. Enligt Tommy Palm (NTL) är det helt förståeligt.

”Man brukar höra investerare säga att man inte ska investera i spelbolag som behöver pengar. Det finns en del sanning i det. Spel är en väldigt ’hit’-driven branch och även för väldigt erfarna personer är det svårt att veta vilka spel som kommer lyckas eller inte”, säger Tommy Palm.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera