Hoppa till innehållet

Spelstudion Stillfront till börsen

Stockholmsbörsen får snart ett nytt spelbolag. Stillfront som består av en samling små dataspelstudios ska inom kort ta klivet in i finansvärlden.

Martin Sahlin och Jakob Marklund, creative director respektive teknikchef på spelstudion Coldwood Interactive som skapat spelet Unravel.
Martin Sahlin och Jakob Marklund, creative director respektive teknikchef på spelstudion Coldwood Interactive som skapat spelet Unravel.

Dataspelsbolaget Stillfront är sannolikt mest känt som ägare till studion Coldwood som gjorde succé på spelmässan E3 i år när de presenterade spelet Unravel.

Med den vinden i seglen har Stillfront bestämt sig för att lista bolaget på handelsplatsen First North.

”Vi har haft ett fantastiskt bra år. Vårt koncept är att bygga upp en bred portfölj av studios och produkter. I spelvärlden skrivs det ofta om de stora monstersuccérna som har karaktären av ’one hit wonders’ men det fungerar inte som bolagsstrategi”, säger Jörgen Larsson, vd för Stillfront.

Läs mer: Garndockan Yarny tar spelvärlden med storm

Stillfront äger i dag fyra fristående spelstudios. I samband med noteringen genomför bolaget en nyemission för att ta in totalt 75 Mkr i nytt kapital. Pengar som ska bland annat ska användas till att köpa in fler studios.

”De senaste åren har vi scannat 800 bolag och gjort tre förvärv så vi är väldigt kräsna. Det är rimligt att vi gör ungefär ett förvärv per år även framåt”, säger Jörgen Larsson.

Stillfront har hittills i år omsatt 37,4 Mkr och är, även om de växer snabbt och med lönsamhet, en lilleputt i dataspelsvärlden.

”Nu har vi bevisat att vår modell håller och är skalbar. Därför vill vi öka tempot. Det finns många bra studios där ute som skulle passa bra hos oss”, säger Jörgen Larsson.

Under nästa år kommer Coldwoods omtalade spel Unravel att släppas vilket blir en stor händelse för den lilla studion. Jörgen Larsson påpekar att själva affären dock handlar om struktur snarare än enskilda spel.

”Ofta hänger en studio ihop så mycket med en produkt att de får lägga ned om produkten inte fungerar. Poängen med vår struktur är att vi kan vara helt rationella över våra investeringar. Varje studio lägger fram vad de vill göra vilket vi kan ställa mot andra förslag från andra studios”, säger Jörgen Larsson.

Tidpunkt och prislapp är ännu inte satt för noteringen av Stillfront. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera