Den svenska musikstreamingtjänsten Spotifys efterlängtade lansering i Japan ser ut att bli av denna månad. Bolaget drar igång innan slutet av september, uppger en bolagskälla till Techcrunch.
Enligt tidigare uppgifter från affärstidningen Nikkei och vad tekniksajten fått höra kommer Spotify Premium att kosta cirka 1.000 yen, motsvarande 10 dollar, per månad.
Spotify var tidigt inne i Japan. För två år sedan drog man igång rekryteringsprocessen på önationen, samtidigt som ett Tokyo-kontor öppnades något senare. Kontoret i huvudstaden uppges fortfarande inte vara fullt då Spotify är ute på jakt efter att fylla ytterligare nio tjänster.
Japan är världens näst största musikmarknad mätt i försäljning. Spotify har numera fler än 40 miljoner betalande kunder, vilket vd:n Daniel Ek nyligen uppgav på Twitter.
Spotify har tidigare sonderat terrängen för att lansera i Ryssland men sedan inte fullföljt planerna, enligt uppgift till Di Digital.
Den marknadsledande musiktjänsten drabbades nyligen av två tunga avhopp.
Jeff Levick, företagets Chief Revenue Officer, och Jonathan Forster, som senast ansvarade för annonsaffären i Europa, Mellanöstern och Afrika, har båda lämnat bolaget.
Läs mer: Nya siffror visar – Spotify har slutat växa i Sverige
Di Digital/Finwire