Hoppa till innehållet

”Spotifys lobby-miljoner börjar betala sig”

Spotify har fått en amerikansk topp-politiker att ryta till mot Apple. Men det har inte varit gratis, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.
Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.

Till slut ställde sig till och med en av USA:s hetaste politiker på barrikaden för Spotify.

Jag pratar inte om Donald Trump, ej heller om Hillary Clinton. Det var demokraten Elizabeth Warren, en gång tänkbar presidentkandidat, som röt till mot det hon ansåg var Apples, Amazons och Googles försök att hämma konkurrensen för utmanare som själva aspirerar på techtronen.

 

Bolagen trissar själva upp insatserna

 

(Läs: Spotify, som själva skickade både en och två kängor åt Apples håll.)

Grälet mellan de två största tjänsterna för strömmad musik kan kännas lite uttjatat. Kriget om den gryende streamingmarknaden är stundtals överdramatiserat.

Men faktum är bolagen själva gör en del för att trissa upp insatserna.

Elizabeth Warrens uttalande är det tydligaste resultatet av det lobbyarbete Spotify har lagt ner i USA sedan i fjol.

Senatorns anförande påhejades ivrigt på Twitter av en man vid namn Tom Manatos:

... och så vidare.

Tom Manatos är en lobbyist som söker att påverka politiker inom frågor som rör techindustrin. Sedan i februari är han ”Vice President of Government Relations” på Spotify.

Spotify har krattat banan för att politiker som Elizabeth Warren, en populär och barsk vänsterpolitiker som har nämnts som en tänkbar kandidat till vicepresident under Hillary Clinton, ska ta ställning i deras hjärtefrågor.

 

Spotify spenderar omkring 20 gånger mer än Apple på lobbying

 

Det har inte varit gratis. De tre lobbyfirmor som Spotify jobbar med i Washington har under ett års tid fakturerat musiktjänsten drygt 900 000 dollar, knappt 8 miljoner kronor. Då tillkommer förmodligen Tom Manatos lön och andra kostnader som Spotify betalar själva.

Kärnan i frågorna som Spotify driver är fri konkurrens. Spotify gillar varken när Apples App Store stänger ute nya versioner av deras app eller när Apple inte låter sin konkurrent på musikområdet berätta om billigare sätt att skaffa sig Spotify (det vill säga utanför App Store).

Spotify vill även värna om sin så kallade ”freemium”-modell, som till skillnad från Apple erbjuder både gratislyssning och betalda prenumerationer.

Apple, ett av världens högst värderade företag, har förstås en egen krigskassa. I fjol kostade Apples redovisade lobbyarbete 38 miljoner kronor. Det är dock för samtliga verksamhetsområden, där musik endast är en liten del. Spotify spenderar omkring 20 gånger mer än Apple på lobbying i förhållande till omsättning.

Det kanske är det som krävs för att rubba ett minst sagt inflytelserikt företag.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera