Hoppa till innehållet

"Squares notering kan göra Izettle till Sveriges nästa enhörning"

Amerikanska Square med vd:n Jack Dorsey ska börsnoteras. En lyckad notering skulle kunna få Izettle att bli Sveriges nästa enhörningsföretag.

Det amerikanska betalföretaget Square ska börsnoteras senare i år, enligt Reuters. Det är anmärkningsvärt inte minst för att bolagets grundare och vd Jack Dorsey nyligen tog över som vd för Twitter. Om Square noteras skulle Jack Dorsey snart alltså bli vd för två stora börsbolag samtidigt.

För det svenska mobilbetalningsföretaget Izettle är Square en tydlig konkurrent. Square lanserade nyligen en kortterminal för chip-kort efter att tidigare ha använt magnetremsor för betalningar. Square har dock ännu inte anpassat kortläsarna så att de fungerar på Europamarknaden.

Enligt de handlingar som Square lämnat in till amerikanska finansinspektionen planerar bolaget att ta in motsvarande drygt 2 miljarder kronor i samband med noteringen. Givetvis ökar det sannolikheten att Square växer och tar marknadsandelar som annars hade legat öppna för Izettle. 

Men när det gäller värderingen behöver Squares notering inte vara dålig för Izettle. I höstas värderades Square till drygt 50 miljarder kronor. Izettle å andra sidan värderades till 3,5 miljarder kronor när de i somras tog in nytt kapital

 

Tidigare exempel visar tydligt att lyckade börsintroduktioner av amerikanska föregångare driver upp värderingen också för svenska startups. 

 

Tidigare exempel visar tydligt att lyckade börsintroduktioner av amerikanska föregångare driver upp värderingen också för svenska startups. 

Anledningen är främst att de nyckeltal som används för att värdera bolagen justeras upp. Det smittar sedan av sig genom att investerarna sneglar på nyckeltalen när de svenska bolagen tar in pengar.

Ett färskt exempel är Klarna som nyligen ökade sin värdering från 12 miljarder till 19 miljarder kronor. En viktig anledning till det var just att nyckeltalen i branschen stigit och Klarna halkat efter. Klarna värderas nu till ett p/s-tal på ungefär 7,5 för de senaste 12 månaderna, vilket kan jämföras med till exempel Visa där motsvarande siffra i dag är 13,5.

Ett annat exempel är svenska Tictail, vars amerikanska konkurrenter Etsy och Shopify noterades under våren. Etsy steg 86 procent under den första handelsdagen och Shopify rusade snabbt över 100 procent. Kort därefter tog Tictail in 189 Mkr i nytt kapital. Till vilken värdering är inte känt, men storleken på investeringen pekar på ett rejält värderingslyft.

När Square nu noteras, och faktiskt även betalbolaget First Data, kan det ge svenska Izettle, Klarna och andra betalaktörer extra bränsle. Det talas ofta om "enhörningar", bolag med ett marknadsvärde över en miljard dollar. Izettle behöver dubbla sitt marknadsvärde för att nå dit. En lyckad notering för Square skulle kunna ge en bra skjuts på vägen. 

Men det finns självklart en baksida också. Den amerikanska låneplattformen Lending Club har i år tappat rejält på börsen, vilket gjort att sektorn även i Sverige värderats ned. Så en misslyckad notering för Square kan naturligtvis verkar i motsatt riktning och lägga en våt filt på värderingarna, och möjligheten att ta in kapital, i den svenska Fintech-sektorn. 

Läs mer: Den svenska adlens favoritstartup

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera