Hoppa till innehållet

Starbreeze-avhoppare i ny VR-satsning

LA-baserade VR-spelbolaget First Contact Entertainment drar in 43 miljoner kronor i riskkapital. Bakom bolaget står bland annat utvecklare från svenska Starbreeze.

First Contact Entertainment: Matt Candler, Josh Ochoa, Hess Barber, Wei Qiao och Jessica Ward.
First Contact Entertainment: Matt Candler, Josh Ochoa, Hess Barber, Wei Qiao och Jessica Ward.Foto: First Contact

Spelstartupen First Contact Entertainment har dragit in 5 miljoner dollar (43 miljoner kronor). Bolaget tänker använda pengarna till att höja kvalitén på virtual reality-spel, skriver Venture Beat.

Enligt grundaren och vd:n Hess Barber siktar First Contact, som grundades tidigare i år, på att kunna erbjuda innovativa spelkoncept inom området. Det inkluderar bland annat unika spelmekanismer, nedladdningsbart innehåll med mera, uppger Hess Barber till sajten.

Hess Barber hade tidigare titeln creative producer på svenska Starbreeze Los Angeles-kontor. Även kollegorna Josh Ochoa, Wei Qiao och Jessica Ward har en bakgrund på Starbreeze, som just nu storsatsar på VR via sitt LA-kontor.

First Contact ska göra sin speldebut på Steam under 2016.

Det Los Angeles-baserade företaget har 25 anställda. Personalstyrkan består av tidigare anställda på bland annat Starbreeze, Blizzard, Treyarch och Infinity Ward.

Pengarna som man fick in i finansieringsrundan kom från befintliga investerare samt affärsänglar.

Di Digital har mejlat med Starbreeze IR-chef Maeva Sponbergs som avböjer att kommentera avhoppen.

Finwire / Di Digital

Läs mer: Imax och Starbreeze rullar ut VR-satsning 2018Starbreezes vd Bo Andersson Klint

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera