Hoppa till innehållet

Startup-profilen: Tvinga riskkapitalbolagen att investera etiskt

Kan startupsektorn rädda världen från svält och torka? Frågan ska avhandlas på konferensen Solutions i höst. Arrangören Tyler Crowley vill sätta press på riskkapitalbolagen att investera för en bättre värld. “De sitter på pengarna. De behöver ta mer ansvar”, säger han.

Tyler Crowley.
Tyler Crowley.Foto: Sammy Steen

“We’re making the world a better place” lyder ett återkommande skämt i HBO-serien Silicon Valley. I tv-serien tycks vart enda startupbolag övertygat om att det stämmer, oavsett hur smal och svårbegriplig dess affärsidé faktiskt är.

Tyler Crowley, välkänd arrangör av startupkonferensen Sthlm Tech Fest, håller med om verklighetsbeskrivningen.

“Silicon Valley-kulturen är genuint intresserad av att förbättra världen. Problemet är att folk fokuserar på lösningar som angår dem själva. Det är därför vi i västvärlden knappt behöver stiga upp ur sängen längre – det finns appar som löser alla våra små bekymmer. Samtidigt finns en miljard människor som lever utan rinnande dricksvatten”, säger han.

“Tänk om riskkapitalisterna i Silicon Valley hade behövt gå en mil om dagen för att hitta dricksvatten. Då lovar jag dig att vi plötsligt hade sett en jäkla massa innovation där”, fortsätter han.

Den 6 september i år arrangerar han konferensen Solutions i Stockholm. Tanken är att skapa en mötesplats för startupföretag, politiker, hjälporganisationer och andra som vill sätta fokus på teknikens roll i att lösa världens stora utmaningar.

Konferensen tar sitt avstamp i FN:s 17 globala mål. Det handlar bland annat om att utrota fattigdomen och bristen på rent vatten, öka jämställdheten och sätta stopp för klimatförändringarna. Bland andra FN:s vice-generalsekreterare Jan Eliasson och näringsminister Mikael Damberg kommer att närvara.

Bland de “lösningar” som ska presenteras märks Gravitylight, en lampa som får ström med hjälp av gravitation och är tänkt att ersätta dyra, gasoldrivna lampor i fattiga områden, samt Memphis meats, som utvecklar “odlingsbara” köttceller som på sikt ska kunna ersätta dagens industriella köttproduktion.

Tänk om riskkapitalisterna i Silicon Valley hade behövt gå en mil om dagen för dricksvatten. Då lovar jag att vi fått se en jäkla massa innovation.

Inspiration och goda exempel i all ära. Räcker det för att engagera den dollarstinna startupvärlden? 

Nej, säger Tyler Crowley. Märkbar förändring kommer först när riskkapitalbolagen börjar ta aktiva beslut om annat än avkastning när de väljer sina investeringar:

“Det är lättare att få finansiering för ett mobilspel än för ett system som renar vatten i tredje världen, jag fattar det. Därför måste riskkapitalbolagen börja ta mer ansvar”, säger han.

“Fonderna som investerar i riskkapitalbolagen, och det handlar bland annat om våra pensionspengar, skulle kunna ställa krav om att investeringarna ska riktas åt ett visst håll eller mot ett visst syfte. Till exempel renare vatten eller att motverka fattigdom. De kraven borde ställas i högre utsträckning än de gör idag”, säger Tyler Crowley.

Di Digital har på sistone rapporterat om flera liknande initiativ. Klarna-grundaren Niklas Adalberth drog nyligen igång stiftelsen Norrsken, som investerar i att lösa stora samhällsutmaningar. Även Avito-miljardärerna Jonas Nordlander och Filip Engelbert har liknande planer.

Målet med Solutions, säger Tyler Crowley, är att inspirera fler liknande initiativ.

“Techsektorn har gjort ett jättebra jobb med att lösa sina egna problem. Nu är det dags att börja fundera på hur vi löser resten av världens problem”, säger Tyler Crowley.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera