Hoppa till innehållet

Stockholm får en fintech-hub

Nu ska den glödheta svenska fintech-sektorn få samma förutsättningar som fintech-bolag har i andra länder. På fredagen öppnade Stockholm Fintech Hub, som vill bli den naturliga samlingsplatsen för fintech-bolag.

Profiler i den svenska fintech-sektorn. Från vänster: Johan Lundberg, NFT Ventures, Lena Apler, Collector Ventures, Sebastian Siemiatkowski, Klarna, Mai Thai och Nanna Stranne, grundare av Sigmastocks.
Profiler i den svenska fintech-sektorn. Från vänster: Johan Lundberg, NFT Ventures, Lena Apler, Collector Ventures, Sebastian Siemiatkowski, Klarna, Mai Thai och Nanna Stranne, grundare av Sigmastocks.

Den svenska fintech-scenen har exploderat. Di Digital rapporterade nyligen att över en miljard kronor investerades i svenska fintech-bolag under 2016. Två av de bolag som driver på utvecklingen är fintech-veteranerna Izettle och Klarna.

På torsdagen rapporterade Di Digital om en rapport från amerikanska storbanken Citi som visar att Sverige, och speciellt Stockholm, vuxit fram som en europeisk minivariant av Silicon Valley för fintech-investeringar.

Nu får Stockholm dessutom en samlingspunkt för fintech-bolag: Stockholm Fintech Hub.

”I alla andra städer med en stor fintech-scen finns det en hub, ett fysiskt centrum, där fintech-bolag kan samlas, men i Stockholm har det saknats”, säger Matthew Argent, grundare och vd för Stockholm Fintech Hub.

”Nu vill vi ge Stockholmsbolagen samma förutsättningar som fintech-bolag har i London eller Köpenhamn.”

Läs mer: Skåne får sin första fintech-hub

På Stockholm Fintech Hub ska fintech-bolag kunna få kontorsplats och möjlighet att nätverka men framförallt vara del av en samlingsplats för hela fintech-ekosystemet.

”Jag är chockad över vilken efterfrågan det har varit på kontorsplatser. Från början räknade vi med att mellan 50 och 100 personer skulle ansöka om en kontorsplats det första året. Men senast jag tittade hade 321 personer ansökt. Det har gjort att vi har fått omförhandla avtalet med hyresvärden och lanseringen har fått skjutas upp något”, säger Matthew Argent.

Han har själv en bakgrund som entreprenör och har de senaste fem åren jobbat med rådgivning och kapitalanskaffning åt fintech-bolag i Stockholm och London.

Rådgivningsfirman KPMG, advokatbyrån Synch Law, Stockholms stads investeringsorganisation Invest Stockholm och riskkapitalbolaget NFT Ventures sponsrar hubben. Sponsorerna bidrar med bland annat kompetens, kunskap och lokaler inom sina respektive områden.

”Vi kommer också ha en närvaro i Bryssel och vara en röst för Sverige när det gäller reglering som rör fintech”, säger Matthew Argent.

Foto: Eric Bergh

Så många fintech-investeringar gjordes under 2016 enligt statistik från databasen Nordic Tech List.

Även inkubatorn Sting ser potential i sektorn och kommer att starta en accelerator inriktad på fintech-bolag som ska samarbeta med Stockholm Fintech Hub. Hubben är också medlem i den globala organisationen för fintech-hubbar, Global Fintech Hubs Federation.

”Det betyder att om ett fintech-bolag här i Stockholm har en produkt de vill lansera i Singapore så är fintech-hubben i Singapore bara ett telefonsamtal bort. Behöver bolagen få hjälp med kontorsplats i ett annat land där det finns en Hub, där de kan få råd kring reglering och huruvida produkten passar in på den lokala marknaden”, säger Matthew Argent.

Stockholm Fintech Hub för också samtal med flera stora nordiska banker och finansiella institutioner om hur de kan samarbeta med hubben.

Läs mer: ”Sverige har en enorm möjlighet”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera