Hoppa till innehållet

Succéduon slutar göra spel: ”Det känns som att branschen är lite trasig”

Den svenska studion Mediocres mobilspel har laddats ned mer än 100 miljoner gånger och vinstmarginalen har varit hög. Men nu meddelar bolaget att de slutar göra spel.

Henrik Johansson och Dennis Gustafsson är grundarna av spelbolaget Mediocre. Foto: Emil Malmborg.
Henrik Johansson och Dennis Gustafsson är grundarna av spelbolaget Mediocre. Foto: Emil Malmborg.Foto: Emil Malmborg

Sedan det grundades 2011 har det svenska spelbolaget Mediocre (NTL) inte haft några anställda och heller inget kontor. Men det har inte hindrat dem från att lansera flera spel som har nått en miljonpublik.

Det mest framgångsrika, Smash Hit, har laddats ned 120 miljoner gånger. Bland annat till följd av framgångarna med det spelet hade Mediocre under räkenskapsåret 2014/2015 en marginal på omkring 40 procent. Sedan starten har bolaget gjort drygt 37 miljoner kronor i vinst.

Men nu meddelar medgrundaren Henrik Johansson att Mediocre ska sluta göra spel. De kommer dock fortsätta ge stöd till spelen de redan utvecklat.

Från starten var aldrig tanken att Mediocre skulle bli något långsiktigt. Henrik Johansson grundade bolaget tillsammans med barndomskompisen Dennis Gustafsson 2011 och planen var då att göra 2-3 spel.

”Men sedan när det gick bättre och bättre gasade vi på. Nu har vi gjort åtta spel på sex år och när man är en så liten grupp som jobbar tillsammans blir det lite samma sak om och om igen, även om ju spelen är olika”, säger han.

Grundarna har inte heller samma ekonomiska incitament att kämpa vidare efter flera lönsamma år menar han.

Vad han ska göra härnäst är han inte helt på det klara med, men han är ganska säker på att det kommer handla om spel. Efter lanseringen av Pinout har han ”letat inspiration” för nästa projekt och hjälpt två andra spelbolag med designarbete och rådgivning. 

Pinout är studions sista spel. Det släpptes i oktober 2016 och har laddats ned 16 miljoner gånger. Till skillnad från de flesta andra av Mediocres spel är det gratis. Men det finns möjlighet att betala för att låsa upp extrafunktioner.

Henrik Johansson är nöjd med hur det har gått för Mediocre och betonar att det inte är av ekonomiska skäl de slutar göra spel. Men han oroar sig för att mobilbranschen börjat stagnera och att premiumspel, alltså sådana spel som kostar innan man får börja spela, är en liten och krympande del av marknaden.

”Det går bra för oss men det känns som att branschen är lite trasig”, säger han.

Enligt Henrik Johansson finns det förväntningar hos kunderna att spelen ska vara gratis, eller åtminstone väldigt billiga. 

”Folk kan bli jättearga för att vi tar 30 kronor för något vi har jobbat med i 10 månader. Det är något som är lite snett. Jag får inte ihop varför det ska vara gratis.”

Det blir några få aktörer som tjänar mycket pengar medan många inte tjänar någonting.

Han reagerade på den utvecklingen redan när Mediocre drog igång 2011. Nu menar han att den har eskalerat och skapat en ohållbar situation för spelskapare, som tvingas tävla om att erbjuda spelen så billigt som möjligt.

”Det blir några få aktörer som tjänar mycket pengar medan många inte tjänar någonting. Det har också mycket att göra med att det är svårt att upptäcka nya appar idag. Det som syns på App Store är det som får mycket exponering.”

Men han är ändå hoppfull.

”Jag tror att Apple och de andra stora aktörerna är medvetna om problemen. Det finns många fantastiska spel där ute och alla vinner på att de är lättare att upptäcka samt att utvecklarna kan ta skäligt betalt för sina spel utan att nödvändigtvis blanda in reklam eller tivelaktiga köpmöjligheter inuti spelen.”

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera