Hoppa till innehållet

Svenska doldisar sålde sitt techbolag för en halv miljard – nu vill de investera

Den sociala nätverksappen Skout, med techlegendaren Marc Andreessen i ägarkretsen, såldes nyligen för nära en halv miljard kronor. Bakom bolaget står de svenska entreprenörerna Niklas Lindström och Christian Wiklund från Värmland.

Niklas Lindström och Christian Wiklund sålde sin startup-baby Skout för två veckor sedan.
Niklas Lindström och Christian Wiklund sålde sin startup-baby Skout för två veckor sedan.Foto: Christina Samuelson

(Di Digital/San Francisco) Skouts kontor ligger mitt i centrala San Francisco med utsikt över både vatten och höghus. Här jobbar i dag runt 60 personer och man har nyligen låtit ett 40-tal gå. Men inte av den anledningen man kan tro. 

För två veckor sedan stängdes uppköpet av Skout (NTL) – en social nätverksapp för att träffa nya människor – från det börsnoterade amerikanska bolaget Meetme. Köpesumman landade på hela 55 miljoner dollar, motsvarande nära 490 miljoner svenska kronor. Ungefär hälften, 28,5 miljoner dollar, var i kontanter och den andra hälften bestod av 5,37 miljoner aktier i Meetme.

Skout startades redan 2007 av svenskarna Christian Wiklund och Niklas Lindström. De kommer från Kil och Karlstad i Värmland, men träffades i Silicon Valley där de jobbade på varsitt håll. Det här var innan Iphone släpptes och den första versionen av Skout var en mobilsajt. 

Vi köttade i fem år.

”Det var ingen vi pratade med då som trodde att man skulle chatta med mobilen. De hade så liten skärm och var inte så användarvänliga”, säger Christian Wiklund.

De första åren handlade mest om att överleva, men det fanns en person som trodde på Skout – Hans Åkerblom som ligger bakom ledarskapsverktyget “Lots”. Han investerade i bolaget vid flera tillfällen, något han kan skatta sig lycklig över i dag.

”Vi köttade i fem år och det var en kamp”, säger Christian Wiklund.

”Men för varje motgång och misstag kommer man ut starkare”, fortsätter Niklas Lindström.

Under intervjun fyller de ofta i varandras meningar och beskriver sig själva som ett gammalt gift par.

Trogna Skout-användare och att appen spred sig till många olika länder fick de båda grundarna att fortsätta traggla på. De var ute i omgångar och försökte resa kapital, men fick svaret att de skulle återkomma när de hade fler användare. 

”Vi hade hittat något som funkade för olika kulturer och olika bakgrunder, och då kände jag att det här kan nog bli stort”, säger Christian Wiklund.

I början av 2012 tog Christian Wiklund en kaffe med Marc Andreessen, som han hade träffat något år tidigare genom Skouts tidigare styrelseordförande. Den kände riskkapitalisten frågade om han fick bjuda in sin partner Ben Horowitz till mötet och sedan gick det snabbt. I april 2012 investerade Andreessen Horowitz 22 miljoner dollar i bolaget, då motsvarande ungefär 150 miljoner kronor. 

”Vi har byggt en jättebra relation och Marc Andreessen har kommit på på alla styrelsemöten. De är i vår ringhörna och vi har jobbat mycket tillsammans. Det har varit ovärderligt”, säger Christian Wiklund.

Vill han träffa någon särskild i Silicon Valley skickar han bara ett sms till Marc Andreessen och får ofta svar inom en kvart.

”Jag vet inte hur han hinner med allt. Han läser väldigt mycket, pratar snabbt och det är inget skitsnack där. Det är bara att sitta tyst och anteckna när man träffar honom”, säger Christian Wiklund.

Läs också: Trots Thiels miljoner – Silicon Valley nobbar Trump

Men flera år innan Skout fick investeringen från Andreessen Horowitz så hade bolaget intäkter. Grundarna var noga med att etablera en fungerande affärsmodell från dag ett. Appen är gratis för användarna, men de betalar för extratjänster som att kunna se mer information om andra och vilka som kollar in en själv.

Vi har fått jobba för varje millimeter.

Förra året omsatte Skout drygt 210 miljoner kronor och gick för första gången med vinst. När uppköpet från Meetme blev klart för två veckor sedan fanns det fortfarande mycket kvar av riskkapitalet på kontot. 

Hur mycket pengar grundarna fick loss i försäljningen vill de inte avslöja. Men med tanke på den relativt låga summa riskkapital bolaget har tagit in, så får de med största sannolikhet dela på flera hundra miljoner kronor. 

”Eftersom vi inte har gjort mycket mer än en A-runda, och därför inte spätt ut aktierna särskilt mycket, så hade vi fortfarande en hygglig del av kakan”, säger Christian Wiklund.

Christian Wiklund och Niklas Lindström

Meetme är en konkurrent till Skout och de har haft kontakt med varandra under många år. Det var under en middag för ett år sedan som man kom fram till att ett plus ett skulle bli tre om det blev en affär.

”Vi hade inte satt upp som mål att sälja bolaget eller börsnotera det. Produkten har alltid kommit först och som entreprenör så tror jag inte att du kan bygga upp ett företag främst för att själv tjäna pengar”, säger Niklas Lindström.

I dag har Skout en miljon aktiva användare om dagen och det sker 500 miljoner kontakter via tjänsten varje år. Användartillväxten har gått stadigt uppåt, men de båda grundarna beskriver det som att de har fått ”jobba för varje millimeter”.

Sedan affären stängdes har de behövt göra sig av med anställda som var överflödiga i förhållande till Meetmes personalstyrka. De har själva klivit av rollerna som vd och teknisk chef, och under minst ett år framåt ska de jobba som konsulter med olika specialprojekt för Meetmes ledning.

Vi ska ägna oss åt lite själsökning först.

”Skout är tillräckligt stort för att de ska ta hand om det”, säger Christian Wiklund. 

Vad Skout-grundarna ska göra med alla pengar från uppköpet har de inte bestämt sig för än. Niklas Lindström säger att han har sovit bättre på nätterna de sista två veckorna sedan ansvaret för Skout har lättat något.

Sedan tidigare har de gjort några ängelinvesteringar tillsammans och det tänker de fortsätta med.

”Det är alltid kul att träffa andra entreprenörer och kunna hjälpa till. Men det är lite själviskt också att investera i andra bolag för man lär sig mycket av dem”, säger Christian Wiklund.

De är också överens om att de kommer starta något nytt tillsammans, men att det blir inom ett annat område. Vilket vill de dock inte specificera.

”Vi ska ägna oss åt lite själsökning först”, säger Niklas Lindström.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera