Hoppa till innehållet

Svenska doldisbolaget Prezi köper heta grafiktjänsten Infogram

Presentationsverktyget Prezi, med den svenske medgrundaren och vd:n Peter Arvai i spetsen, köper upp visualiseringsverktyget Infogram.

Peter Arvai är medgrundare och vd för Prezi.
Peter Arvai är medgrundare och vd för Prezi.

 (Di Digital/San Francisco) Prezis uppköp av Infogram är bolagets första. De båda tjänsterna satsar på att ge användarna verktyg för att visualisera kommunikation och Prezis svenske vd Peter Arvai beskriver det som att de har ett gemensamt kall.

Prezi startades i Ungern 2009 och har i dag kontor i Budapest, San Francisco och Mexico City. Presentationsverktyget har 85 miljoner användare och det har skapats 325 miljoner Prezi-presentationer under åren.

"Det är spännande tider tider på Prezi! Vi har släppt en ny version av Prezi som vi kallar Next, demonstrerat Prezi AR med TED och nu med Infogram-uppköpet vill vi fortsätta inspirera människor till att förmedla sina idéer på bättre sätt", säger vd Peter Arvai.

Infogram startades i Lettland och har fortfarande sin bas där, i Riga, och kontor i San Francisco. Visualiseringsverktyget har i dag över 3 miljoner användare som har skapat 5 miljoner diagram, infografer och kartor.

Hur mycket Prezi betalar för Infogram är inte känt och man vill inte ge ut några uppgifter kring köpesumman.

När köpet går igenom blir Infogram ett helägt dotterbolag under Prezi och fortsätter sin verksamhet i Lettland.

Läs också: Prezi-grundaren: “I USA har nedgången redan börjat”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera