Hoppa till innehållet

Svenska jobbsajten Careereye tar in Spiltan som delägare

Jobbsajten Careereye tar in 5 miljoner kronor av investmentbolaget Spiltan. Bolaget planerar nu att lansera i Norge och Danmark.

Johan Kadar, vd för Careereye och Håkan Sjunnesson på investmentbolaget Spiltan.
Johan Kadar, vd för Careereye och Håkan Sjunnesson på investmentbolaget Spiltan.Foto: Careereye

Careereye vill hjälpa jobbsökande att få bättre koll på sin nya arbetsgivare innan de byter jobb. Genom sajten ska jobbsökande kunna se vilket betyg anställda har gett ett bolag, för att sedan kunna göra en egen bedömning om bolaget är bra att jobba i.

Idén är inspirerad av amerikanska Glassdoor, som Di Digital uppmärksammat tidigare.

”Om du googlar på hur det är att jobba på något företag i dag kommer du till Flashback eller Familjeliv. I dagsläget litar du mer på det du läser på nätet än på en rekryterare. Det är som att välja film på Netflix, om filmen har fått en tvåa i betyg kanske du går vidare till nästa. När det gäller jobb är det rätt ödesdigert om du hamnar fel”, säger Johan Kadar.

Careereye, som tidigare hette Nordic Online, nylanserade sajten år 2015 och omsatte 17,6 Mkr med en vinst på 1,8 Mkr i fjol. Nu tar jobbsajten in 5 Mkr i ny finansiering, enligt handlingar från Bolagsverket. 

”Det är en del av en tvåstegsraket. Det är inte hela summan utan vi kommer att ta in mer vid ett senare tillfälle”, säger Careereyes vd, Johan Kadar.

Det är som att välja film på Netflix, om filmen har fått en tvåa i betyg kanske du går vidare till nästa.

Det är investmentbolaget Spiltan som har gått in med finansiering i Careereye. Samtidigt tar Håkan Sjunnesson, investment manager på Spiltan, plats i bolagets styrelse.

Enligt Johan Kadar kommer Spiltan att skjuta till mer kapital framöver. Pengarna ska användas till att lansera jobbsajten i Norge och Danmark till sommaren.

”Nu behöver vi satsa på marknadsföring och stärka teamet. Vi har redan ett team i Berlin och hoppas kunna lansera i Tyskland efter sommaren”.

Läs även: Så rankas de svenska techbolagen av sina anställda

Johan Kadar ser inte konkurrensen med amerikanska Glassdoor som ett problem. 

”De är inte inne på våra marknader ännu men det är kul med konkurrens. Det är ett bevis på att det finns en efterfrågan på den här typen av tjänst”, säger Johan Kadar. 

Läs även: Bemanningsföretag ingår samarbete med flykting-app

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera