Careereye vill hjälpa jobbsökande att få bättre koll på sin nya arbetsgivare innan de byter jobb. Genom sajten ska jobbsökande kunna se vilket betyg anställda har gett ett bolag, för att sedan kunna göra en egen bedömning om bolaget är bra att jobba i.
Idén är inspirerad av amerikanska Glassdoor, som Di Digital uppmärksammat tidigare.
”Om du googlar på hur det är att jobba på något företag i dag kommer du till Flashback eller Familjeliv. I dagsläget litar du mer på det du läser på nätet än på en rekryterare. Det är som att välja film på Netflix, om filmen har fått en tvåa i betyg kanske du går vidare till nästa. När det gäller jobb är det rätt ödesdigert om du hamnar fel”, säger Johan Kadar.
Careereye, som tidigare hette Nordic Online, nylanserade sajten år 2015 och omsatte 17,6 Mkr med en vinst på 1,8 Mkr i fjol. Nu tar jobbsajten in 5 Mkr i ny finansiering, enligt handlingar från Bolagsverket.
”Det är en del av en tvåstegsraket. Det är inte hela summan utan vi kommer att ta in mer vid ett senare tillfälle”, säger Careereyes vd, Johan Kadar.
Det är som att välja film på Netflix, om filmen har fått en tvåa i betyg kanske du går vidare till nästa.
Det är investmentbolaget Spiltan som har gått in med finansiering i Careereye. Samtidigt tar Håkan Sjunnesson, investment manager på Spiltan, plats i bolagets styrelse.
Enligt Johan Kadar kommer Spiltan att skjuta till mer kapital framöver. Pengarna ska användas till att lansera jobbsajten i Norge och Danmark till sommaren.
”Nu behöver vi satsa på marknadsföring och stärka teamet. Vi har redan ett team i Berlin och hoppas kunna lansera i Tyskland efter sommaren”.
Läs även: Så rankas de svenska techbolagen av sina anställda
Johan Kadar ser inte konkurrensen med amerikanska Glassdoor som ett problem.
”De är inte inne på våra marknader ännu men det är kul med konkurrens. Det är ett bevis på att det finns en efterfrågan på den här typen av tjänst”, säger Johan Kadar.
Läs även: Bemanningsföretag ingår samarbete med flykting-app