Hoppa till innehållet

Svenska jobbsajten Careereye tar in Spiltan som delägare

Jobbsajten Careereye tar in 5 miljoner kronor av investmentbolaget Spiltan. Bolaget planerar nu att lansera i Norge och Danmark.

Johan Kadar, vd för Careereye och Håkan Sjunnesson på investmentbolaget Spiltan.
Johan Kadar, vd för Careereye och Håkan Sjunnesson på investmentbolaget Spiltan.Foto: Careereye

Careereye vill hjälpa jobbsökande att få bättre koll på sin nya arbetsgivare innan de byter jobb. Genom sajten ska jobbsökande kunna se vilket betyg anställda har gett ett bolag, för att sedan kunna göra en egen bedömning om bolaget är bra att jobba i.

Idén är inspirerad av amerikanska Glassdoor, som Di Digital uppmärksammat tidigare.

”Om du googlar på hur det är att jobba på något företag i dag kommer du till Flashback eller Familjeliv. I dagsläget litar du mer på det du läser på nätet än på en rekryterare. Det är som att välja film på Netflix, om filmen har fått en tvåa i betyg kanske du går vidare till nästa. När det gäller jobb är det rätt ödesdigert om du hamnar fel”, säger Johan Kadar.

Careereye, som tidigare hette Nordic Online, nylanserade sajten år 2015 och omsatte 17,6 Mkr med en vinst på 1,8 Mkr i fjol. Nu tar jobbsajten in 5 Mkr i ny finansiering, enligt handlingar från Bolagsverket. 

”Det är en del av en tvåstegsraket. Det är inte hela summan utan vi kommer att ta in mer vid ett senare tillfälle”, säger Careereyes vd, Johan Kadar.

Det är som att välja film på Netflix, om filmen har fått en tvåa i betyg kanske du går vidare till nästa.

Det är investmentbolaget Spiltan som har gått in med finansiering i Careereye. Samtidigt tar Håkan Sjunnesson, investment manager på Spiltan, plats i bolagets styrelse.

Enligt Johan Kadar kommer Spiltan att skjuta till mer kapital framöver. Pengarna ska användas till att lansera jobbsajten i Norge och Danmark till sommaren.

”Nu behöver vi satsa på marknadsföring och stärka teamet. Vi har redan ett team i Berlin och hoppas kunna lansera i Tyskland efter sommaren”.

Läs även: Så rankas de svenska techbolagen av sina anställda

Johan Kadar ser inte konkurrensen med amerikanska Glassdoor som ett problem. 

”De är inte inne på våra marknader ännu men det är kul med konkurrens. Det är ett bevis på att det finns en efterfrågan på den här typen av tjänst”, säger Johan Kadar. 

Läs även: Bemanningsföretag ingår samarbete med flykting-app

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera