Hoppa till innehållet

Svenska Pugz gör miljonsuccé på Kickstarter

Nio timmar tog det, sen gick hörlursföretaget Pugz i mål med sin Kickstarterkampanj. Fyra dagar senare står mätaren på drygt 1,6 miljoner kronor, och pengarna fortsätter strömma in. “Helt överväldigande”, säger grundaren Hamid Toosi.

Pugz är trådlösa hörlurar som kan laddas direkt via mobilen, samt användas för att lyssna samtidigt som de laddar.
Pugz är trådlösa hörlurar som kan laddas direkt via mobilen, samt användas för att lyssna samtidigt som de laddar.Foto: Pugz

Det var i torsdags som det svenska bolaget Pugz lanserade en crowdfunding-kampanj på Kickstarter för sin första produkt: Ett par trådlösa hörlurar som kan laddas direkt från mobilens strömuttag.

Det finurliga är att de fungerar att lyssna med även när de laddas, en innovation som bolaget säger sig vara först i världen med. För full laddning tar hörlurarna ungefär tre procent av en smartphones batteri.

Lanseringen tog rejäl fart på nätet, och efter bara nio timmar var målet om 50 000 dollar, motsvarande drygt 400 000 kronor, förbisprunget.

“Det är helt överväldigande. Vi är glada och lite tagna av hela grejen”, säger medgrundare och vd Hamid Toosi till Di Digital.


Pengarna fortsätter strömma in i en rasande fart. I skrivande stund har Pugz samlat in knappt 200 000 dollar, vilket motsvarar nära 1,7 miljoner kronor, från fansen. Med 38 dagar kvar på Kickstarterkampanjen är sannolikheten stor att slutsumman blir rejält mycket högre.

“Vi hoppas ju självklart att det fortsätter men det är svårt att säga. Vi har bra leverantörer så vi ser egentligen inga utmaningar med att producera. I den här världen är våra volymer fortfarande väldigt små”, säger Hamid Toosi.

Det är helt överväldigande. Vi är glada och lite tagna av hela grejen

Bolaget har även tagit in kapital från en grupp privata investerare. Hamid Toosi vill dock inte avslöja vilka de är.

“Allting går så fort nu. Jag har inte riktigt hunnit stämma av med dem om det är ok”, säger han och skrattar.

Hamid Toosi driver Pugz tillsammans med sin bror Vahid Toosi. Fram tills förra året jobbade han som managementkonsult men valde att säga upp sig för att satsa heljärtat på det nya företaget. De trådlösa hörlurarna är bolagets första produkt.

De första exemplaren av Pugz-lurarna ska levereras i november.

“Just nu är fokus att få ut produkten till så många som möjligt. Därefter finns det mycket vi vill göra, så det kommer inte vara några problem att hitta nya innovationer att investera i”, säger Hamid Toosi.

Läs mer: Franska miljoner ska hjälpa Zound Industries att växa

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera