Hoppa till innehållet

Svensken som kränger heminredning i Moskva

Att starta en e-handlare från noll är en sak. Att göra det i Ryssland är en annan. Möt Gregory Gorelik, som driver Rocket Internet-ägda Westwing i Moskva. 

Gregory Gorelik driver Rocket Internets Westwing i Ryssland.
Gregory Gorelik driver Rocket Internets Westwing i Ryssland.

E-handelskoncernen Westwing, som säljer märkesmöbler och inredning, har både Kinnevik och Rocket Internet i ägarkretsen. Koncernen finns på 14 marknader med bolag i Tyskland, Italien, Frankrike, Brasilien och Ryssland och omsatte drygt 2 miljarder kronor under 2015.

För fem år sedan startade svensken Gregory Gorelik, tillsammans med två tyska kollegor, Westwings bolag i Moskva.

Där sker e-handeln inte riktigt som i Sverige. Gregory Gorelik uppger att så stor andel som 90–95 procent av kunderna betalar kontant när varorna levereras – trots att de beställts på nätet. Om de är nöjda med dem, vill säga.

”Vi har ju ett stort call-center som sitter och ringer upp kunder som har beställt varor för att försäkra oss om att vi har rätt adress och att kunden verkligen vill ha varan. Vi levererar ju även till Kazakstan nu och bara det landet är ju nästan lika stort som hela Europa så det blir stora problem när adressen inte stämmer”‚ säger han.

En sak var att förklara för budfirmorna att de måste kunna ge växel. En annan att de inte kan vara fulla när de ska leverera varor.

Att bygga upp en e-handlare från noll är en sak. Att göra det i Ryssland en annan. För Gregory Gorelik och hans två kollegor fanns det varken en sajt, fungerande logistik eller lagerlokaler för e-handel i Moskva när de började sitt bolagsbyggande för fem år sedan. I slutändan ledde det till att ryska Westwing startade sitt eget budbolag.

”Vi fick hålla på mycket med att undervisa och förklara för både budfirmor och leverantörer. En sak var att förklara för budfirmorna att de måste kunna ge växel. En annan att de inte kan vara fulla när de ska leverera varor”, säger han.

Läs även: H&M utmanar Kinnevik med rysk ehandel

Precis som i övriga världen har e-handeln i Ryssland en stor tillväxtpotential. Gregory Gorelik uppger att e-handeln för konsumentprodukter ligger på 3–4 procent av den totala handeln i landet.

Men med finanskrisen och politiska händelser, som annekteringen av Krim, har klimatet ändrats när det gäller nya startupbolag.

”När vi kom hit var det en enorm tillväxt med massor av startups, taxiapparna var bättre och fler, matleveranser fungerade dygnet runt. Men Moskva är inte riktigt som övriga Ryssland. På det sättet var det mycket mer modernt än vad jag hade tänkt mig”, säger han.

”Tyvärr har en del av det stannat av, mycket på grund av att många expats har åkt härifrån och personer som driver startups i andra länder har nog fått lite avsmak för Ryssland av den mediabild som har målats upp utomlands. Sedan går det fortfarande bra för de startups som har etablerat sig här, se till exempel Avito eller Rocket Internets Delivery Club.”

När vi kom hit var det en enorm tillväxt med massor av startups, taxiapparna var bättre och fler, matleveranser fungerade dygnet runt. Tyvärr har en del av det stannat av.

Men att driva ett bolag i Moskva var inte något Gregory Gorelik hade planerat för. Han hade jobbat i startupsvängen ett tag och hade 2011 just bestämt sig för att ta en paus från allt vad ansvar heter. Då fick han höra att en kompis från Handelshögskolan hade fått jobb på den tyska inkubatorn Rocket Internet, där Kinnevik är delägare.

Efter att Gregory Gorelik, som egentligen hade tänkt sig en period som bartender vid en solig strand, skickat iväg sitt cv till bolaget blev han kallad till intervju.

”Jag hade inte hört så mycket om Rocket Internet förutom att de klonade bolag men det verkade som ett otroligt häftigt bolag att jobba för. Efter intervjun fick jag erbjudandet att starta och leda ett projekt i Moskva. Moskva var inte mitt förstahandsval men det lät spännande”, säger han.

Projektet var e-handlaren Westwing, som några månader efter starten i München skulle lanseras på ett gäng andra marknader. 

”Jag trodde att jag skulle få sparken inom tre månader. Jag hade aldrig jobbat för någon annan och jag hade hört att Rocket Internet skulle ha enorma krav. De tittar på de marknader som verkar mest lovande och satsar sen på de bolag som det går bäst för först. De i Skandinavien, England och Australien lades ned efter bara några månader men vi ett av dem som blev kvar.”

Gregory Gorelik är född i Ryssland men flyttade till Sverige med sina föräldrar som sexåring. Han har därefter varit i Ryssland ett antal gånger och pluggade även ett halvår i Moskva.

Men även om Gregory Gorelik hade språket så hade han ingen erfarenhet av att leda ett bolag i Ryssland.

Jag trodde att jag skulle få sparken inom tre månader.

Fem år senare går det bra för Westwing, säger Gregory Gorelik. Han vill däremot inte avslöja några försäljningssiffror för det ryska bolaget.

”Westwing i Ryssland har haft ett bra år hittills och är en av de större marknaderna i gruppen. Det är nu ett skiftesfokus i Rocket Internet överlag, där vi som grupp har som mål att nå lönsamhet. Där har vi alla förutsättningar att nå de mål som är satta”, säger han.

Läs även: Rocket Internet backar på börsen – lovar vända förlusterna

Till skillnad från Europa är Ryssland mer byråkratiskt. Westwings alla fakturor ska stämplas och signeras av flera personer och pappersarbetet kräver en stor ekonomi- och juridikavdelning.

Samtidigt har bolaget påverkats av de senaste årens finanskris och sanktioner.

”Vi har aldrig fått påtryckningar för att vara ett västerländskt företag men den politiska osäkerheten finns där hela tiden. Som med krisen med Turkiet då man skickade iväg alla turkiska medborgare. Tänk om det är Sverige nästa gång och jag får åka hem?” säger Gregory Gorelik.

”Sedan är det ständiga förändringar som när rubeln tappade närmare 50 procent och många butiker fick panik. Apple och Chanel slog igen sina butiker för att de inte visste vilket pris de skulle ta. Om samma sak hade hänt i Frankrike skulle folk kanske sätta eld på bilar men ryssarna är snabbanpassliga och mycket mer tålmodiga.”

Foto: Westwing
Westwing.ru drivs av svensken Gregory Gorelik i Moskva. 

Eftersom Westwing säljer designermärken menar han att bolaget inte konkurrerar med möbeljätten Ikea. 

”Ikea går väldigt bra i Ryssland och alla åker dit. Men vi säljer ett annorlunda koncept och jobbar med brands och designers. Dessutom är vår främsta målgrupp mer premium – övre medelklass och uppåt. Det är inte alltid en billig sajt men det är billigare än att köpa i butik”, säger Gregory Gorelik.

”Därför har vi nog klarat oss bättre än offline-butikerna, för även om Ryssland befinner sig i en finansiell kris så fortsätter e-handeln att växa. Folk vill fortfarande ha en Kitchenaid men nu söker de efter en billigare sådan. Då kommer de till oss.”

Efter fem år i Moskva har Gregory Gorelik nu förlängt sitt kontrakt med arbetsgivaren.

Men att vara chef för ett bolag med 150 anställda inom en större koncern är ett långt steg från att jobba som startupgrundare.

”I själen är jag mer en entreprenör och gillar att bygga saker från noll. Men ju större vi blir desto mer centraliserat blir det. Än så länge har det varit en kul resa och så länge jag får nya adrenalinkickar så är jag kvar.”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera