Hoppa till innehållet

Svenskgrundade Careem lägger krokben för Uber i Dubai

Magnus Olssons Careem har som enda taxiapp lyckats ro hem ett avtal med lokala myndigheter i Dubai. Genom affären får bolag ett övertag över Uber och andra konkurrenter.

Magnus Olsson grundade Careem 2012.
Magnus Olsson grundade Careem 2012.

Under sommaren har myndigheterna i Dubai närliggande region Abu Dhabi satt krokben för taxiapparna i regionen. Både svenskgrundade Careem och amerikanska Uber fick ett antal av sina taxiförare gripna och pausade sina verksamheter där under en tid. 

Läs även: Svenska taxiappen Careems förare gripna i Abu Dhabi

Nu har även myndigheterna i den närliggande staden Dubai, med sina 2,5 miljoner invånare, skapat problem med de digitala taxibolagen. Men Magnus Olssons Careem har hittat en lösning på problem men då även gett konkurrenten Uber ett annat.

De lokala myndigheterna i Dubai har på grund av bristen på kontroll velat skapa affärsuppgörelser med de olika taxiapparna. Careem är först ut och sätter därmed ribban för konkurrenterna.

Foto:

Careem startades 2012 och har i dag 4 miljoner registrerade användare.

Genom att komma överens med transportstyrelsen i Dubai (RTA) har Careem nu fått tillåtelse att låta taxibolagets kunder boka alla 9 841 taxibilar och 4 700 limosiner genom appen, skriver nyhetsbyrån Reuters. Tidigare var endast ett par tusen limosiner tillåtna att bokas på det viset av boende i Dubai.

Läs även: Svensken som grundade Mellanösterns svar på Uber

Affärsuppgörelsen med RTA kommer att göra det dyrare för Dubais invånare att boka en taxi med Careem. Samtidigt meddelar myndigheten att andra taxibolag, som Uber, måste även dem göra upp med myndigheten för att få fortsätta driva sin verksamhet efter mars 2017. 

Uber som ännu inte fått igång sin verksamhet i närliggande Abu Dhabi sedan meningsskiljaktigheter med lokala myndigheter i augusti. Med ytterligare motsättningar i Dubai kan Uber förlora ytterligare marknadsandelar till Careem. 

Careem har i dag 4 miljoner registrerade användare och tog tidare i år in en halv miljard kronor i riskkapital. I jämförelse tog Uber in 30 miljarder kronor genom en fond kontrollerad av kungahuset i Saudiarabien i juni. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera