Hoppa till innehållet

Swedbank Robur storhandlar i Starbreeze – blir näst största ägare

Swedbank Robur fortsätter att storköpa aktier i spelutvecklaren Starbreeze och är nu bolagets näst största ägare. Aktien har avkastat 550 procent senaste året.

Fortfarande största ägaren. Starbreeze vd Bo Andersson Klint.
Fortfarande största ägaren. Starbreeze vd Bo Andersson Klint.

Swedbank Robur fortsätter att köpa aktier i spelutvecklaren Starbreeze och hade 9,4 procent av aktierna i slutet av januari. Det framgår av en ägarlista som lades ut på bolagets hemsida på måndagen.

Den nya statistiken innebär att Robur har ökat med drygt 2 procentenheter, eller med drygt 5 miljoner aktier, under januari.

Läs mer: Koreansk speljätte gör storinvestering i Starbreeze - aktien rusar

Swedbank Robur är bolagets näst största ägare efter vd:n Bo Andersson Klint. Under 2015 ökade Swedbank Robur från strax under 2 procent till att vid årsskiftet äga 7,1 procent (14 miljoner B-aktier och 2,5 miljoner A-aktier) av aktierna i spelutvecklaren.

Starbreeze aktie har stigit med 319  procent det senaste året och avkastat hela 550 procent. I år har aktien dock backat med cirka 7 procent. Bolagets marknadsvärde uppgår just nu till 3,4 miljarder kronor.

Roburs innehav i Starbreeze ligger i tre fonder: Swedbank Robur Ny Teknik, Småbolagsfond Sverige och Småbolagsfond Norden.

Läs mer: It-fonden som krossar allt

Roburs aktiefond Swedbank Robur Ny Teknik steg med hela 52 procent under 2015, vilket är bättre än någon Sverigefond. I år har fonden dock backat med hela 16 procent.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera