Hoppa till innehållet

Techjättar och biljättar gör gemensam sak mot Google

Biltillverkarna Audi, BMW och Daimler för diskussioner med Amazon och Microsoft om en gemensam plattform för uppkopplade bilar. Resultatet kan bli en direkt konkurrent till Googles planer på området. 

Mercedes Benz är ett av de bilmärken som står bakom plattformen Here.
Mercedes Benz är ett av de bilmärken som står bakom plattformen Here.Foto: Oskar Omne

Det var i fjol som biltillverkarna Audi, BMW och Daimler, som ligger bakom bilmärket Mercedes Benz, betalade 2,5 miljarder dollar för karttjänsten Here. Tjänsten, som förvärvades från Nokia, är tänkt att bli grunden för en ny plattform för självkörande bilar. 

Nu bekräftar Daimler för tidningen Wall Street Journal att diskussioner förs med både Amazon och Microsoft om att gå in som delägare i projektet. Planen tycks vara att skapa en direkt konkurrent till Googles moderbolag Alphabets planer på området.

Alphabet experimenterar sedan länge med självkörande bilar och har för avsikt att, liksom med mobiloperativsystemet Android, skapa en öppen och standardiserad teknikplattform som andra tillverkare kan använda. 

“Vi pratar med Amazon, Microsoft och många andra biltillverkare", sa Thomas Weber, styrelseledamot i Daimler, i en intervju under tisdagen.

"Vi behöver en molnleverantör som kan hantera de enorma datamängder som skapas av Here och dess användare", fortsatte han, uppger Wall Street Journal. 

De traditionella biltillverkarna pressas från allt fler håll av nystartade projekt med rötterna i techsektorn. Från ena hållet Teslas hajpade och till synes omåttligt populära elbilar, från andra hållet av Google, Apple och tjänsteföretag som Uber, som alla ligger långt framme med teknik för självkörande bilar. 

Here har stegvis utvecklats från en traditionell karttjänst till en realtidstjänst som samlar in och förmedlar information om trafikläget. Uppkopplade bilar rapporterar ständigt in information till tjänsten, till exempel om olyckor eller halt väglag, information som sedan delas vidare i nätverket. Just den typen av realtidsinformation ses som en nödvändig pusselbit i att bygga en plattform för självkörande bilar, uppger Wall Street Journal. 

"Vi har alltid sagt att vi värnar om vårt oberoende", säger Thomas Weber vidare till Wall Street Journal. 

I Sverige gav nyligen näringsdepartementet klartecken till tester med självkörande bilar på svenska vägar. Det återstår dock flera steg innan bilarna får framföras i vanlig trafik. 

Läs även: Reportage från Silicon Valley: Här utspelas slaget om framtidens bilar

Mer om självkörande bilar i Digitalpodden Silicon Valley. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpoddensiliconvalley-riskkapitalfinansieradeforsokskaniner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera