Hoppa till innehållet

Techjättarna vädjar till domstol mot Trump

Apple, Google och Facebook finns bland de nästan 100 bolagen som skrivit till den federala appellationsdomstolen för att stoppa inreseförbudet till USA. ”Ordern orsakar betydande skada på amerikanskt näringsliv”, skriver bolagen.

Silicon Valleys techjättar har skrivit till appellationsdomstolen i USA i ett försök att stoppa inreseförbudet för medborgare i bland annat Iran, Irak, Somalia och Syrien.
Silicon Valleys techjättar har skrivit till appellationsdomstolen i USA i ett försök att stoppa inreseförbudet för medborgare i bland annat Iran, Irak, Somalia och Syrien.Bild: Kollage

Närmare hundra bolag har undertecknat en skrivelse till den federala appellationsdomstolen i USA för att stoppa inreseförbudet till landet. Bland undertecknarna finns tech- och internetjättarna Apple, Google, Microsoft, Facebook, Twitter, Intel, Ebay och Netflix.

”Ordern orsakar betydande skada på amerikanskt näringsliv, innovation och tillväxt”, skriver bolagen enligt Reuters.

De påpekar också att invandrare eller barn till invandrare har grundat mer än 200 av bolagen på Fortune 500, listan över USA:s mest framgångsrika företag.

Läs mer: Strängare visumkrav oroar USA:s techscen

"Ordern representerar ett betydande avsteg från principerna om rättvisa och förutsägbarhet som har styrt Förenta staternas immigrationssystem i mer än 50 år”, skriver bolagen.

USA:s president Donald Trump gav för 1,5 veckor sedan en exekutiv order som tillfälligt förbjöd alla flyktingar samt alla medborgare i sju länder med muslimsk majoritet att komma in i USA. Sedan i fredags är inreseförbudet stoppat efter ett beslut av en federal domare.

Båda parter kan nu lämna in inlagor som styrker deras argument till appellationsdomstolen. Donald Trumps regering måste lämna in sin argumentation senast under måndagen.

Läs mer: Techjättarna går samman mot Donald Trump

Techbolagen har varit bland de starkaste kritikerna till inreseförbudet. Många av dem har grundats av invandrare och de har många anställda med utländskt ursprung.

Innehåll från TelinkAnnons

Svenskt molnväxel bolag i framkant med AI teknik på vanliga mobilsamtal

I en tid då snabbhet och effektivitet är viktigt för företag introducerar Telink AI-lösningar som syftar till att förbättra affärsprocesser. Med artificiell intelligens i sitt arbetsflöde kan företag snabbare få insikter och minska tidskrävande administration.

Telinks AI-teknologi hjälper till med transkribering och sammanfattning av helt vanliga samtal, vilket ger en snabb översikt över huvudpunkterna i varje diskussion. Detta bidrar till att viktiga detaljer och insikter inte riskerar att missas, och underlättar snabb uppföljning och beslutsfattande.

– Artificiell intelligens optimerar arbetsprocesserna genom att automatisera vanliga uppgifter och behandla omfattande datamängder snabbare än tidigare. Detta gör att vi kan ägna mer tid och uppmärksamhet åt kreativa och strategiska initiativ, vilket leder till förbättrad effektivitet och innovation i alla typer av organisationer, säger Aziz Jdidi - vd, Telink.

Telink är kompatibelt med alla stora svenska teleoperatörer. Detta gör det lätt för företag att använda Telink oberoende av vilken teleoperatör de använder. Systemet är designat för att vara enkelt att installera och använda, vilket gör det möjligt för företag att snabbt integrera det i sin verksamhet.

Effektivisera CRM-system genom att automatiskt transkribera och lagra samtal

Telink inkluderar också verktyg för att effektivisera användningen av CRM-system. Genom att automatiskt transkribera och lagra samtal i relevanta kundprofiler, minskas behovet av manuellt arbete och företag kan hålla sin kundinformation aktuell och tillgänglig.

En annan funktion hos Telink är dess AI-assistent, som automatiserar skapandet av att-göra-listor och kalenderinbjudningar baserade på information från samtal och samtidigt uppdaterar CRM-systemet. Detta frigör tid för företagsledare att fokusera på strategiska mål istället för administrativa uppgifter.

Efter att ha upplevt brist av denna sorts verksamhetskritisk information tog vi initiativ till att samarbeta med Meetric, väletablerade inom transkriberingsteknologi i Skandinavien. Detta partnerskap ledde till utvecklingen och slutprodukten av Telink AI.

Med Telink kan företag förbättra sin produktivitet, beslutsprocesser och kundservice. Företag som vill effektivisera sin verksamhet kan dra nytta av Telink AIs funktioner för att uppnå bättre resultat och ökad lönsamhet.

Mer information finns på Telinks hemsida. 

 

Mer från Telink

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telink och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera